Foto: Cecilie Andrea Torp


I etterkant av en heller trøtt EP var det godt å ha Lars Vaular tilbake i godt slag. Bergenseren ga ut et nytt album for noen uker siden og låtene her er skarpere og mer egenartet enn på hans tidligere produksjoner. Etter to års pause fra musikkbransjen kunne man trodd fyren var lei. Heldigvis var den bekymringen ubegrunnet, for han er tilbake i storform.

Det nye albumet Flere steder alltid, er full av musikalske motsatser og kombinert med dyp personlig tematikk blir det en eksplosiv miks. Her er det vink til hans tilbakelente nostalgiske house feeling, sinnsbevegende klubbmusikk og rap. Det er en lojalitet som går dypere enn tidligere hit-frierier. Han skapte også en suveren Röyksopp-produksjon, i To Minutter, hvor man i videoen kan se en tilbakelent og jordnær Vaular sammen med KingSkurkOne og andre venner.



På Sentrum Scene blir vi først møtt med en silhuett av Lars som poser bak en backdrop med lys før han kommer på scenen og får overveldende applaus. Så viser han åpenhet ved å komme med betroelser rundt den hjerteskjærende skilsmissen han har vært gjennom. En skilsmisse som er mye av grunnlaget for den nye plata. Det gir publikum en tankevekker og man føler seg spesiell som får være med på dette øyeblikket.

Vaular kjører på med ikke mindre enn 10 låter på rad fra den nye plata. Det er ikke ofte man ser artister som tør å gjøre dette. Det var også sammnesatt med valget av KingSkurkOne, som du kanskje kjenner fra hiten BÆNGSHOT og Kamara, som også opptrådte på Øya i år, som gjesteartister for kvelden.

Det gir et perfekt grunnlag for kveldens konsert på Sentrum Scene, og publikum får oppleve utsøkte og geniale musikkstreker. Girson fra A-Laget kommer også på scenen til den omtalte Helt om natten, helt om dagen fra det spellemanns-vinnende albumet med samme navn, og den enda eldre Eg E Fra Bergen (2007).

Vaular sparer ikke på kruttet, og svetten renner ned pannen mens han smiler til publikum og alle danser like intenst som danse-crewet jeg så på Norske Talenter her om dagen. Vaular har en utrolig tilstedeværelse på scenen. En tilstedeværelse man skal lete lenge etter blant artister i dag. Musikken dunker rytmisk, og det er umulig å unngå å hoppe og danse.

Lars – som kan virke mer som et vandrende performance-show enn noen typisk rapper - er mer selvsikker og stødig på scenen nå enn jeg noen gang har sett han. Med et stort smil, masse svette og oppmerksomhet til publikum, opprettholder han drivet konserten igjennom. På Sentrum Scene skjønner vi hvorfor han ble kåret til Norges beste rapper. Med et perfekt lydbilde og et publikum som synger med på alle låtene fra den to uker gamle plata. Konserten er ultrafet og det er ikke rart den ble utsolgt på null komma niks.

Den gripende låta Kroppsspråk (2019) går over til en breial og heftig Ung Heit Gateflamme (2015). Publikum roper teksten sammen med Lars samtidig som de danser hemningsløst med. Han spiller også et par låter fra det mer melankolske albumet Du betyr meg (2011). Låten Champagneting er det siste vi får høre i kveld. Dette er en av mine favorittlåter. Det er en blanding av rap, R&B og pop. Låta klinger litt som soundtracket til en lidenskapelig og uforglemmelig sommer.