Spotifys utmerkelse “Årets innovatør” tildeles en artist eller ett band som skiller seg ut med kreativitet oeng innovativ tenkning. Utmerkelsen anerkjenner nytenkende bruk av sosiale og digitale medier for å bygge relasjoner med fans, og belønner kreativ markedsføring som presenterer musikk på en ny og original måte.
For tredje år på rad deler Spotify ut utmerkelsen «Årets Innovatør» i forbindelse med Spellemannsprisen. De fem nominerte til årets pris er: Kaizers Orchestra, Frida Amundsen, LidoLido, Donkeyboy og DJ Broiler. Forutenom utmerkelsen tildeles vinneren en markedsføringskampanje på Spotify til en verdi av 200 000 kroner.
– Å være innovativ og kreativ er viktig for at en artist skal kunne skape oppmerksomhet rundt sin musikk, men det viktigste er å bygge et sterkt forhold til sine fans. Her spiller sosiale medier en avgjørende rolle, sier Sofie Grant, pressesjef i Spotify .
Fra førstkommende onsdag, 6. mars, kan fans stemme på hvem av de nominerte de mener har vært mest innovativ og kreativ det siste året. Vinneren vil bli presentert i sammenheng med Spellemannprisen som finner sted i Stavanger Konserthus 23. mars.
Prisen deles ut i alle de nordiske landene; Grammis i Sverige, EMMA Gaala i Finland og DMA i Danmark.
De nominerte er:
Kaizers Orchestra
I forbindelse med slippet av det nye albumet “Violeta Violeta Volum III” lanserte bandet mobilappen Kaizervirus. Gjennom appen prelanserte de sanger fra det kommende albumet, og for å få tilgang til sangene måtte telefonen være virusinfisert. Ved hjelp av GPS-teknologi ville telefonen bli infisert når den kom i nærheten av noen som bar viruset.
Frida Amundsen
Våren 2012 ga Frida Amundsen ut sitt første studioalbum "September Blue". Etter suksessen med singelen "Closer" hadde stemmen hennes blitt kjent for mange. Fans ble oppfordret til å lage sine egne versjoner av sangen gjennom en kampanjeside, for så å bidra med resultatet i en egen konkurranse. Den heldige vinneren ville få en singel-avtale med EMI Music og få sin versjon utgitt eksklusivt på Spotify.
LidoLido
Et par uker før utgivelsen av "Pretty Girls & Grey Sweaters", sparket LidoLido i gang konseptet GoodGuyDay. Hver uke delte han eksklusivt innhold i forbindelse med plateslippet, og materialet genererte hundretusener av visninger. Samtidig delte han videoklipp, ny musikk, lot fans se ham skrive musikk og mye mer på hans Ustream-kanal. Etter plateslippet holdt han også en konkurranse hvor noen heldige fans kunne vinne en privat og intim konsert på et tak i Oslo. Konserten var i tillegg live-streamet.
Donkeyboy
Med utgivelsen av det nye albumet "Silver Moon" utfordret Donkeyboy til en "Battle of the Donkeyfans", hvor fans fra hele Skandinavia skulle streame deres nyutgitte materiale så mye som mulig. Det vinnende landet var Norge, og norske fans fikk dermed en eksklusiv opptreden med bandet.
DJ Broiler
DJ Broiler ga ut fire låter på Facebook for å skape hype rundt musikken, og generere interesse for den største konserten de noensinne har gjort på Sentrum Scene i Oslo. Hver torsdag i november delte de en ny låt med sine fans på Facebook, hvor en av låtene var den populære hitlåten "Afterski". Konserten ble utsolgt og DJ Broiler ble Norges største DJ-fenomen.
Tidligere har Lars Vaular og Shining vunnet denne prisen.
Her kan du stemme frem din favoritt
FLERE NYHETER
Indie-helter til Norge
Skottene kommer til Sentrum Scene til sommeren!
LÜT er klare for å rocke Rockpalast
David Bowie har gjort det. The Smiths har gjort det. R.E.M. har gjort det. Og nå skal LÜT gjøre det: spille live på legendariske Rockpalast. >>