King Midas´ Scandinavia låter like visjonært i dag som da den kom ut for ti år siden – Knut Schreiner, Morgenbladet 2010

Den 27. juli vil verden igjen kunne bevitne en av norsk musikkhistories mest enigmatiske utgivelser: Scandinavia av King Midas. Albumet slippes digitalt og på vinyl med oppusset omslag og åtte siders fanzine. Utgivelsen kommer på Fysisk Format, som tidligere i år ga ut bandets nyeste singel, "Snow".

Scandinavia ble opprinnelig utgitt i juni 1999 på det danske plateselskapet Man Rec. Labelen var hjertebarnet til Thomas Blachman, en profilert trommeslager/produsent som i senere tid har vært beryktet som Idol-dommer og skapt moralsk forargelse med talkshowet "Blachman" på dansk tv. Bygget etter modell fra franske motehus var selskapet et friskt pust i den danske musikk-offentlighet og skapte både beundring og irritasjon blant presse og publikum. Når labelen så gikk heden forsvant også King Midas´ album fra markedet. Inntil nå.

Scandinavia befinner seg i en egen klasse. Med sin ungdommelige kreativitet og naive ambisjon er den lyden av et av Norges mest spennende band i fri flyt. Inspirert av alt fra minimalistisk tysk techno via forfatteren Christopher Isherwood til Donald Duck følger innfallene hverandre tett, og musikken kan til tider minne mer om en bisarr kunstinstallasjon enn et tradisjonellt popalbum. Allikevel inneholder Scandinavia mange av King Midas beste øyeblikk som låtskrivere, skriver Fysisk Format i pressemeldingen.

Originalversjonen av "High on Dallas Freeway" (som ble en hit i 2001 i en remikset versjon) er fortsatt en av de mest episke låtene fra slutten av milleniumet, og hører man på "Death in Oslo" og tittelsporet, åpenbarer det seg et band med stødig håndlag. King Midas kunstpop er lo-fi og ambisiøs på en gang og fusjonerer elektronika, lounge-jazz, psykedelia og blues på en måte ingen band gjorde det i Norge – den gang som idag.




Spilt inn, mikset og produsert av bandet selv på en analog åttespors-spiller i Berlin og på Bryn i Oslo, kan man ved gjennomlytting lett se for seg at forholdene var både trange og kummerlige. Det er en klaustrofobisk desperasjon over mange av arrangementene, en strenghet som er høres eksotisk ut sammenlignet med dagens grenseløse digitale studioer.

Samtidig med utgivelsen vil en gjennoppdaget video til låta "Harbour Angels", klippet i Lars Von Triers Zentropa Studios, bli tilgjengelig via digitale kanaler.

Scandinavia er den ultimate King Midas-plata. Enn så lenge.
Nytt album er varslet i oktober.