På få år har Stein Torleif Bjella blitt allemannseie i dette kalde, langstrakte land. Mye på grunn av sin unike evne til å sette ærlig melankoli i en popkontekst uten sidestykke, men samtidig på grunn av evnen til å skape en gjenkjennelighet som formelig røsker ruren av såret som er den erkenorske folkesjela, enten man vil det eller ei.
Forrige gang ålingen besøkte Pstereo hadde han de soleklare albumfavorittene "Heidersmenn" og "Vonde Visu" med seg i bagasjen, som kunne skrive to Spellemann-nominasjoner, en Spellemannseier, Prøysenprisen, Bendiksenprisen og Kulturprisen for Ål kommune på sin felles merittliste. Siden sist har Bjella gitt ut siste skudd på albumstammen med "Heim For å Døy", som atpåtil markerer enden på en trilogi.

Stein Torleif Bjella leverer trist, low-key Respatex-pop med gitaren i front, og dialektlyrikk i form av tekster som i et øyeblikk er melankolske på grensen til det gravalvorlige og håpløse, og i det neste både humoristiske og sjarmerende på en nesten guttaktig måte.

I 2014 står Stein Torleif Bjella godt plantet som en av tidenes beste norske singer/songwritere. Konserten på Byscenen i februar var solgt ut 6 uker på forhånd, og han kunne nok lett fylt opp huset både en og to ganger til.