Bergenfest pøser på med store navn til årets festival, og i dag ble ingen ringere enn Highasakite, Thomas Dybdahl, og irske The Strypes bekreftet til plakaten!

Festivalen skriver:

Highasakite

Highasakite skrudde forventningene til himmels med debutalbumet «All That Floats Will Rain» i 2012. Med en oppfølgerplate som utelukkende har høstet femmere og seksere i den norske dagspressen og med tallrike konsertanmeldelser i det samme sjiktet, kan vi trygt slå fast at de har mer enn innfridd. ”Avlys resten av musikkåret,” skrev Dagbladet i sin sekser-anmeldelse av bandets debutplate i 2012. Highasakite gjorde det fenomenalt på by:Larm det samme året og fortsatte sitt indiemusikalske korstog via Nordens største festivaler, deriblant Bergenfest, Roskilde og Øya. To år senere er oppfølgerplaten på plass og det er ingen tvil om at kvintetten mener alvor. Silent Treatment heter det årsferske albumet som har sikret så mange lovord i pressen at frontfigur Ingrid Håvik må ha blitt mørkerød i kinnene.

NRKs anmelder mener at platen ”løfter norsk popvirkelighet til et nytt nivå” og at den ”står ut som en stor, emosjonell opplevelse.” Aftenposten triller seks på terningen og beskriver den som ”mørk og magisk”. VG skriver at kvintetten (som for øvrig møttes ved jazzlinjen på NTNU i Trondheim) er ”ufyselig dyktige musikere,” men gjennomgående er det vokalist Håvik og hennes idiosynkratiske stemme som fremheves som gruppens protagonist. Hun ga også ut album som soloartist i fjor og utpekes av mange som en av Nordens mest spennende stemmer akkurat nå.

Også internasjonalt er Highasakite i vinden for tiden. På Time Magazine sin liste over de heiteste bandene på årets SXSW-festival i Texas ruvet denne gjengen helt øverst: ”If you’ve never heard someone rock a zither before, be sure to check out Norwegian Grammy nominee Highasakite,” står det i anbefalingen. Bandet gjør seg også klar til å dra på USA-turné med de britiske stjerneskuddene i London Grammar.
I sin terningkast seks-anmeldelse fra bandets utsolgte konsert på Rockefeller i februar skriver Gaffa følgende: ”Den ville applausen kommer til å følge dem gjennom kvelden låt for låt. Fra første sang setter musikerne standard med nydelige harmonier, stilige perkusive rytmer og utsøkte instrumentpartier. (…) Folk koser seg. Det Highasakite gjør er det ingen andre som gjør bedre.”




Thomas Dybdahl

Helt siden Thomas Dybdahl tok sine første steg ut i rampelyset med singelen "Bird" i 2000, har Sandnes-trubaduren vært en av de mest omtalte singer/songwriter-artistene her til lands. Debuten "...That Great October Sound" solgte i store kvanta og flere av låtene ble gjengangere på radio.

Nå et drøyt tiår seinere har Dybdahl en innholdsrik katalog å plukke fra. Hans sjette album "What's Left Is Forever" kom på tampen av fjoråret. VG kalte platen en triumf og skriver blant annet: Platens to første låter er intet mindre enn frapperende bra. Den amerikanske ringreven Larry Klein har fanget essensen i Dybdahls univers og gitt han en varme i uttrykket fra produsentstolen som siddisen helt klart trives godt i. De ørsmå sporene fra country, soul og klassisk amerikansk syttitalls-pop er tydelig til stede, men aldri dominante. Det er med andre ord klare tegn på at Thomas Dybdahl selv ikke har vært helt upåvirket av å stå i samme studio som der Fleetwood Mac spilte inn «Tusk».

Dybdahl har vunnet og vært nominert til Spellemann flere ganger. Blant annet innkasserte han Beste mannlige artist for albumet "Science" i 2006, og han vant også pop-album med stjernelaget The National Bank i 2004. Onsdag 11. juni ser du den folkekjære artisten med den store stemmen på Bergenfest.




The Strypes

Historien om irske The Strypes er ikke knappe tre år. Men den musikalske forankringen til gjengen strekker seg tilbake til tiden da den møkkete bluesen ofte sklei sømløst over i rock'n'roll. Vi snakker The Yardbirds, Dr Feelgood, Little Richard og selvsagt The Rolling Stones. Gamle helter i unge kropper, med andre ord. The Strypes var nemlig ikke ferdig på skolen da spilte inn en EP med coverlåter, "Young, Gifted and Blue".

EP'en gikk overraskende rett til topps iTunes' Blues Chart. Slikt går naturligvis ikke upåaktet hen. Plateselskapene begynte å sloss om guttenes signatur, Sir Elton John tok dem inn under sitt management, Rocket Music, og gjengen endte til slutt opp med å signere til Mercury Records.
Etter ekstensiv klubbjobbing i England og hyping i Mojo og NME, satt The Strypes igjen med en relativt eksklusiv fanklubb. Både Jeff Beck, Roger Daltrey, Paul Weller, Noel Galagher Grohl og ikke minst Dave Grohl er selverklærte beundrere av de unge rockerne.

Sir Elton John uttalte følgende i et intervju med sistnevnte på TV-programmet Chelsea Lately: - I en alder av 16 år har de en kunnskap om R&B og blues jeg har brukt 65 år på å tilegne meg. De er i sannhet et friskt pust.

Bandets debut, "Snapshot", som kom i fjor er produsert av den legendariske The Beatles- og The Sex Pistols-produsenten Chris Thomas. Platen nådde topp 5 på de britiske albumlistene. Noe som er mildt sagt imponerende for en gjeng med unggutter som spiller 60-tallsinspirert bluesrock.
The Strypes har turnert med blant andre Arctic Monkeys. Til sommeren ser du dem på Bergenfest. Det blir nok en energifylt affære.