Pressemelding fra Quart:

Hva er vel et bedre soundtrack til sommerens feteste beachparty enn en av 80-tallets mest markante stemmer? Still going strong, the one and only, Cyndi Lauper!

Med plata Bring Ya to the Brink viste Cyndi at hun fremdeles kan levere varene, og britiske The Guardian mente rett og slett at dette var albumet Madonna skulle gitt ut i stedet for Hard Candy.

Særlig på 1980-tallet ble hun kjent med sanger som «Girls Just Want To Have Fun» (hennes gjennombrudd), «Time After Time», «She Bop», «All Through The Night», «True Colors» og «I Drove All Night».

Lauper er kjent for livlig pop med lys, jenteaktig stemme blandet med forskjellige sjangere. I tillegg er hun en multiinstrumentalist. Som skuespiller har hun spilt i filmer, TV-serier og musikaler.

Cyndi har solgt til sammen 25 millioner albumer og singler på verdensbasis, og vi vet at dagen blir om mulig enda lysere når hun entrer scenen på Beach Quart!

SKAMBANKT!
I januar 2009 var Skambankt tilbake med sitt tredje album, Hardt Regn. Og vi kan ikke være annet enn enige når VG skriver: ”Nærmer seg den fullendte formelen til å bli folkets nye rockfavoritter.” Vi ønsker Skambankt velkommen til Live Quart.

Skambankt er et punk/hardrockband fra Kleppe i Rogaland. Bandet ledes av Terje Winterstø Røthing, under pseudonymet Ted Winters. Winterstø Røthing er også kjent som gitarist i Kaizers Orchestra.

Bandet ble opprinnelig startet ved en tilfeldighet i 1994 da et annet band ikke kunne stille på en avtalt spillejobb. I løpet av noen timer hadde bandmedlemmene skrevet ni sanger som ble framført samme kveld. Bandet hadde enkelte spillejobber som trio før de ble oppløst i 1995.

I 2003 begynte de å spille sammen igjen, da som en kvartett og året etter ga de ut sitt selvtitulerte debutalbum, Skambankt. Denne gangen har bandet tatt med seg en haug med gitarer og forsterkere til Bekkstudio på Jæren. Ved stranden og med den store og høsttunge jærske himmelen som tilskuer har bandet bodd og spilt inn det som er Skambankts hittil feteste album.

Med dette albumet ønsker Skambankt å bevise at de har kommet for å bli. Låtskriver, vokalist og gitarist Terje W. Røthing forklarer:

"Vi har siden Eliksir-utgivelsen og påfølgende turnèring forstått at vi er et band folk har begynt å ta på alvor. Vi har derfor også tatt denne utgivelsen mer seriøst en noen gang før. Det har vært en påkjenning, men vi er fantastisk fornøyd med sluttresultatet".

Skambankt er også invitert til å varme opp for D-A-D på deres danske Arena-turne. Danmarks største rockeband feirer i år 25 år og har valgt norsk support for anledningen.

The Dillinger Escape Plan
Gruppa har gjennom tidene hatt mange forskjellige line-ups, og består i dag av em mannsterke gutter New Jersey, USA Bandet ble startet i 1997 av gitarist Ben Weinman, og han har hele tiden vært med etter som besetningen har skiftet. De har vært utsatt for uhell og ulykker som rammet medlemmene hardt, men som The Dillinger Escape Plan selv sier: «Even when you try and kill The Dillinger Escape Plan, they prevail.»

The Dillinger Escape Plan spiller musikk innenfor sjangeren mathcore, som egentlig er en ganske ukjent sjanger for mange. Men for å gjøre det hele litt lettere kan man mathcore også beskrives som ekstrem metal, og har røtter i alt fra teknisk death metal til jazz.
The Dillinger Escape Plan er kjent for sine eksperimentelle live shows, fullstappet med energi og trøkk. Ikke rart at disse gutta med beina godt planta innenfor mathcoresjangeren har mye å holde på med om dagen.

Bandet har sluppet 3 fullengder, og har fått god kritikk gjennom tidene. Siste plata, Ire Works, har høstet veldig gode kritikker, og blir blant annet beskrevet som en voldtekt av sansene. Misforstå rett, dette er en god ting innenfor sjangeren!

Musikken kan beskrives som en tørketrommel som kaster deg inn i de villeste riffene, de hardeste tonene, kombinert med en dash av melodiske partier og andre finurlige innspill.
Quartfestivalen har som alltid fulgt godt med i timen, og er på plass også når det gjelder booking av nyskapende band innenfor metalsjangeren.

Spiller på Live Quart.

DJ'S TIL CLUB QUART:

DJ Akipa
Dj Akipa er en av veteranene innen den norske housescenen. Nå er han en av de ledende dj´s og arangjører i Norge, det som en del av Renassance crew’et, Amnesia Ibiza Norge og har gjort de sukssesfulle Motion nights i hjembyen sin, Lillestrøm. Han er igjen blitt en av nøkkelpersonene innen i klubb- og housescenen. Dette har ført til at han har spilt i England, Ibiza, Danmark, Hellas, Egypt, Ungarn, Polen, m.m.

Da-da-dans med DJ Dan
DJ Dan fra duoen PIG & DAN kommer. PIG & DAN er som kjent de nye virkelige store gutta i dansemusikkens og House clubens undergrundscene. De er nå på selveste Cocoon labelet til Sven Vath, og har også remikset for blant annet respekterte Underworld og Oliver Koletzki.
De er også de første dj’ene som er blitt invitert til å spille på «next generation night» på Cocoon Club i Frankfurt. Siden har de spilt jevnlig på Cocoon Club og rundt om på kloden, fra London til Buenos Aires.
Duoen har klart å få smilet tilbake på dansescenen.

DJ Freddie
DJ Freddie er en kjent skikkelse på klubber rundt om både i Norge og i utlandet.
Han har vel stått for mesteparten av det som har hvert av house, techno og klubb events i Kristiansand siden midten av 1990 tallet, da han etter en del år som komersiell dj, begynte å spesialisere seg på House, Trance, Techno og Club. Han har vel vært innom de fleste sjangere og stilarter som har vært opp igjenom, og bruker denne erfaringen når han spiller. Han har spillt med blandt annet Timo Maas, James Lavelle, Kenni Larkin, Dj Misha, Dj Kevin Energy, Man with no name, Dj Phil York, Kym Ayres, Tidy boys, Axel Wirtz m.m. Han har også spillt i land som England, Tyskland, Island, Luxemburg og Danmark.

Inkfish
De er kjent for å lange ut variert elektronisk musikk de siste syv årene. Inkfish ligger i verdenstoppen og du møter de på Quart. Inkfish har mye kredibilitet i bransjen og er kjent for å samarbeide med topp-produsenter som David West, Martin H IancOssia, Hardy Heller & Tronso, under ulike pseudonymer. Med releaser på Baroque, Deep, Solar, Armada label, Silver Planet, SOG, Release Records og mange andre, sier det mye om kvaliteten på produksjonene. Inkfish er også kjent for å jobbe med produsenter som Medway, Tom Novy & Jerome Isma-ae, Matt Darey og mange flere.
Gutta er også residente på Renaissance\\’b4s parties i Olso. Inkfishs rykte har så langt tatt de til over 30 land over hele verden. Med nærmere 50 releaser og 60 featured tracks on compilations er det liten tvil om at Inkfish er en av heavvekterne i houcescenens undergrunnsmiljø.

Italoboyz
Italoboyz har blitt et symbol på Londons lille men lidenskapelige minimale scene. Nå kommer de til Quart. Marco Donato og Federico Marton ble for alvor kjent etter deres legendariske back-toback DJ sets på FESH (333, London). Etter dette har statusen deres vokst til et punkt hvor de nå spiller jevnlig på klubber over hele Europa. Men det er ikke bare energien og særpreget på DJ settene deres som har bergtatt folk. Italoboyzs releaser på innflytelsesrike minimal-house / techno labels som Treibstoff, Einmaleins Musik og Safari Electronique gjorde også et sterkt inntrykk på klubbscenen i 2006.
Duoen fant fort ut at de utfylte hverandre, med hver sin måte å tolke og kommunisere elektronisk musikk. Og det var nettopp dette som fikk de til å gå sammen om danne Italoboyz in 2002. Siden den gang har de bare fortsatt fremover, og nesten manisk utforsket de hybride lydene av house og techno gjennom en felles kjærlighet for minimalisme, acid-huse og hi-tech funk.

Kenny Shifter & Andy Carvell
Shifter & Carvell har remikset og produsert under pseudonymer for mange av de største artistene I verden. På merittlista finner vi kjente navn som U2, Led Zeppelin, The Police, Quivver and Lustral og Djing. Kenny Shifter & Andy Carvell har blitt et av de mest populære temaene innen elektronisk musikk. Debut- singelen «Get Up» ble gitt ut denne uken på Baroque Records (UK). Shifter & Carvell har produsert en imponerende liste med originale materiale for et bredt spekter plateselskaper over hele verden. Dette, i tillegg til ferske remikser for Hybrid og Way Out Wes, gjør at de er å finne i platebaggen til verdens mest kjente DJer. Shifter & Carvells live-opptredener er verdt å oppleve. De har hostet så og si hver eneste store klubb i Europa og spilte med Sven Vath på åpningen av Cocoon’s UK Tour på legendariske Q-Clu. Gutta har uten tvil opparbeidet seg status som the must see-act i 2008.

Trulz og Robin
Er et electronica samarbeid som så dagens lys sommeren 1996 da Truls Kvam og Robin Crafoord bokstavelig talt fant tonen. Siden da har dem gitt ut tre album, og en masse 12'', og remikser,och har medvirket på en rekke samlealbum. Foruten disse utgivelsene har de komponert musikken til en rekke filmer og danseforestillinger. Nå holder gutta på med et nytt og spennende alias vi kommer til å få høre under Quarten i år!

DJ IGNAS (Exit, Lithuania)
er et av de heteste DJ-navnene fra Baltikum de siste årene.