Øyafestivalen letter på sløret med de sju første artistene til neste års festival. Mye bra norsk, som vanlig, og to internasjonle med svært hyggelige The Gaslight Anthem i spissen.

De første artistene er:

Serena Maneesh
Major Lazer (JM/UK/US)
The Gaslight Anthem (US)
John Olav Nilsen og Gjengen
Lindstrøm & Christabelle
CCTV
Altaar


Dette skriver Øya:

Serena Maneesh

Serena Maneesh kommer tilbake til Øyafestivalen, hvor hele utenlandseventyret deres startet. Det er ikke mange norske band forunt å få den oppmerksomheten de opplevde etter debutalbumet fra 2005. Flere amerikanske medier falt i staver over Emil Nikolaisens band og best husker man kanskje Pitchforks omfavnelse av nordmennene. De fleste norske medier overså bandet som spilte tidlig på Enga-scenen samme år, men Pitchfork journalisten ble frelst. Noen uker etter, når han publiserte kanonanmeldelsen av albumet, fikk Serena fans over hele verden. Vi husker også hvordan andre internasjonale gjester som besøkte Øya i 2005 var mektige imponerte over bandets balanse mellom mektige gitarvegger og følsomme låter. Etter å ha vært ute av rampelyset en stund, gjør de seg nå klare for å krype inn i bevisstheten din igjen. Nylig signerte de platekontrakt med selveste 4AD, et selskap som har gjort sitt for å bidra til legendestatus for blant andre Pixies, Blonde Redhead, The Birthday Party, Lush og Cocteau Twins. Til våren kommer det ny plate med Serena Maneesh, så du kan allerede nå forberede deg på flere vakre melodier, gjemt i støyende gitarer. Som Uncut sa det ved forrige album: “One of the most intriguing walls of sound since My Bloody Valentine circa Isn't Anything”.


Er du sugen på å oppleve Serena Maneesh allerede nå, kan vi anbefaler bandets konserter på Hulen i Bergen 28. november og på Garage i Oslo 2. desember.


http://www.myspace.com/serenamaneesh



Major Lazer (JM/UK/US)

Amerikanske Wesley «Diplo» Pentz og britiske Dave «Switch» Taylor har hver for seg hatt fingra borti den mest nyskapende klubb- og popmusikken fra det snart tilbakelagte tiåret. De har begge jobbet tett med M.I.A. og Santigold som låtskrivere og produsenter, og gjennom DJ-virksomheten bidratt til å gjøre brasiliansk funk carioca, angolsk kuduro og argentinsk neo-cumbia kjent for et vestlig publikum. Sammen blir de musikalske tvillingsjelene til krigshelten Major Lazer, en fiktiv jamaicansk kommandosoldat med et heftig laservåpen til høyrearm. Mellom kampene mot vampyrer, zombier, mumier og dess like, tar den stramme superhelten seg gjerne en fest eller ti, med debutalbumet Guns Don't Kill People, Lazers Do ljomende over anlegget. Det eklektiske og særdeles dansbare prosjektet er spilt inn på Jamaica, med både lokale talenter og internasjonale størrelser bak mikrofonen. Verdt å nevne er Turbulence, Jahdan Blakkamore, Vybz Kartel, T.O.K., Mr. Vegas, Mr. Lexx, Ms. Thing og Busy Signal, samt de for oss mer kjente navna Mapei, Santigold, Amanda Blank og Nina Sky. Her er elementer fra flere tiår, kontinenter og sjangrer, men det er verdt å merke seg at digital reggae og dancehall er hovedfokus på skiva, som dermed har blitt til en herlig og variert blanding av kompromissløshet og ekstrem kommersiell appell. Hvem Major Lazer, Diplo og Switch tar med seg til konserten på Øyafestivalen i 2010 er ikke godt å si, de har mange nok å velge mellom, men det blir garantert fett. Som majoren selv ville sagt det: Pon de Floor!


http://www.myspace.com/majorlazer



The Gaslight Anthem (US)

The Gaslight Anthem fra New Jersey sto for et av de beste forsøka på amerikansk hverdagsrock på lang tid, da de ga ut andreskiva The 59 Sound høsten 2008. Med knallsterke låter og et sound som lener seg på storheter som Springsteen, Petty, The Hold Steady og Replacements legger de seg sjøl inn i en tradisjon som minner om gatestøv, flaskeøl, tapt kjærlighet og lange arbeidsuker. De to første artistene passer de også på å referere til i tekster, så vel som musikalsk uttrykk. Vokalist og låtskriver Brian Fallon har vist seg som en stødig og god låtsnekker og historieforteller, som vil være i stand til å videreføre den såkalte heartlandrocken. Vi gleder oss stort til å kunne presentere The Gaslight Anthem i Oslo for første gang. Når sommeren er her, vil bandet også ha gitt ut sitt tredje album. De har for en stund siden varslet at resultatet kan bli noe mer pønka enn på forrige utgivelse. Vi og mange andre venter i stor spenning, og ser for oss at det blir liv i Middelalderparken når de drar i gang med høydepunktene fra The 59 Sound.

http://www.myspace.com/thegaslightanthem



John Olav Nilsen og Gjengen

De siste par årene har man hørt mye om den nye bølgen band fra Bergen, hvor et imponerende antall av dem kommer fra blokkbebyggelsen i Loddefjord. Etter kort tid viste det seg at John Olav Nilsen og Gjengen skulle legge seg et lite hestehode forran resten, både som plateartister og med tanke på hva de leverer fra scenen. Debutalbumet For Sant Til Å Være Godt (2009) har mottatt ros fra musikkmedier og aviser over hele landet. Flere av dem klinte til med toppkarakter. Dagsavisen slo nylig fast at dette er tiårets beste norske album. Groove.no mente at skiva var ”bore fram av eit sjølvlysande overskot, og trustappa av frydefull desperasjon”, mens Natt & Dag beskrev det som ”lidenskapelig og uhyre fengende samtidsrock”. Samtidig øker fanskaren fra uke til uke. John Olav og hans gjeng har blitt kalt videreutviklere av tradisjonen fra Jokke, The Aller Værste og andre fra de første generasjonene med god norskspråklig rock. I sommer spilte de på Vika under Øya. Tradisjonen tro henter vi opp et norsk band fra en av vår minste scener til en av de store. I 2010 er dette bandet John Olav Nilsen og Gjengen, først og fremst fordi de har gitt oss troen på at god rock på norsk kan leve godt i mange år til.

http://www.myspace.com/johnolavnilsen



Lindstrøm & Christabelle

Hans Petter Lindstrøm har tidligere gitt gode Øya-konserter med Prins Thomas og på egenhånd. Nå er han klar for å lansere sitt album med vokalisten Christabelle, som han har samarbeidet med flere ganger det siste tiåret. Skiva Real Life Is No Cool slippes i januar og henter mye fra 80-tallets pop og soul, uten at musikken høres datert ut. Hans Petter Lindstrøms mer progressive bakgrunn og hans nese for disco, skinner begge igjennom. Utgangspunktet for samarbeidet er Lindstrøm og Christabelles felles interesse for blant annet Grace Jones og Vanity 6. Vi har ingen problemer med å forestille oss at dette kan være vel så fett på klubb, som på Øya til sommeren. Lindstrøm er en av landets mest anerkjente produsenter innen elektronika og en av spydspissene i den norske klubbscena. Han mottok knallgode anmeldelser og Spellemann for sitt soloalbum Where You Go I Go Too fra 2008. Det er ingen grunn til at mottakelsen skal bli annerledes nå. Vi tipper det er Lindstrøm & Christabelle du aller helst danser til sommeren 2010.

http://www.myspace.com/lindstromandchristabelle



CCTV

Den første setningen på Urørt-sidene til dette flotte bandet lyder ”CCTV kommer opprinnelig fra Haugesund, byen som er tuftet på sild, jazz og heroin, men opererer nå fra Oslo”. Bandet selv står for stilfull popmusikk iblandet elementer fra indieverden, biter av psykedelia og noe elektronika. Med god grunn har det en stund vært småpratet om dette bandet i krokene på utvalgte utesteder i hovedstaden. De er verken redde for å være mørke eller fengende, noe man kunne høre på nasjonal radio da de for noen uker siden var Ukas Urørt på P3. Frontmann Shaun Curtis og resten av bandet er nå i gang med arbeidet som etter hvert skal bli deres debututgivelse. Benytter du ikke anledningen tidligere, kan Øyafestivalen være en glimrende anledning til å stifte nærmere bekjentskap med bandet.

http://www.myspace.com/thisiscctv



Altaar

Det er kanskje ikke så mange som har fått med seg doom- og droneorkesteret Altaar ennå, men de som har sett bandet live er mildt sagt imponerte. Bak dette navnet finner man undergrunnsstorheter som Sten Ove Toft (diverse støymusikk), Espen Hångård (Killl og NoPlaceToHide), Andreas Tylden og Kenneth Lamond (begge JR Ewing). Deres mørke og seige dommedagsrock har en tydelig eim av svovel og tjære. Blant inspirasjonskildene finner man både Philip Glass og Bathory. Altaar maltrakterte øra til et nysgjerrig publikum under Klubbdaggen på Blå og vi bestemte oss raskt for at dette var noe vi ville vise fram i Middelalderparken i 2010. Nylig ga de ut sin første kassett (!), kalt Dødsønske. Her kan du høre fem låter med ”blasphemous funeral ambient doom”. Til sommeren skal de forsøke å gjøre ellers lette sommersinn til bekmørke marerittmaskiner. Vi med oppheng i sirupseig kvalitetsgrums gleder oss som forstyrra barn.

http://www.myspace.com/altaarnorway