a-ha er denne sommeren og høsten i ferd med å avslutte sin suksessfylte karriere med en verdensomfattende avskjedsturne. Bandet vil også slippe jubileumsutgaver av bandets to første album, Hunting high and low og Scoundrel days, 5. juli. I tillegg kommer en dobbel samleplate, 25, som slippes 19.juli. Foruten 39 karriereomspennende låter, inneholder albumet også bandets aller siste single Butterfly, butterfly (The last hurrah), skriver Warner Music i pressemeldingen.

Med samlealbumet 25 har Warner Music og a-ha inngått et samarbeid med Coop og VG, hvilket i perioden 19. juli – 4. september innebærer at denne platen i fysisk format vil være eksklusivt tilgjengelig gjennom alle Coops butikker sammen med VG. Tilbudet innebærer at Coop-medlemmer i denne perioden kan kjøpe 1 stk. VG + 1 stk. CD av 25 for 99,- kroner. Ikke-medlemmer må betale 149,-. Coop har i overkant av 900 dagligvarebutikker fordelt over hele Norge og 1,2 millioner medlemmer.

Coop har allerede svært gode erfaringer fra fjorårets suksesshistorie med juleplaten til Sissel og Odd, hvilket gjør dem til en solid partner når Norges største band gjennom alle tider slipper sitt siste album.

- Vi er svært glade og stolte over at a-ha har valgt Coop som distributør av samleplaten i forbindelse med bandets avskjedsturne, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop.

Platen vil også være digitalt tilgjengelig gjennom nettbutikken til Platekompaniet fra 19. juli.

I fjor inngikk D.D.E. en eksklusiv salgsavtale med Reitan-gruppen. Avtalen førte til at Platekompaniet og Musikkverket truet med å boikotte alle utgivelsene fra D.D.E. sitt plateselskap MBO. Boikotten ble etterhvert avblåst fordi partene kom til enighet:

«Det har hele tiden vært dialog mellom partene, og vi i MBO/Nordisk Film har hatt forståelse for kjedenes behov for å reagere og vise sitt standpunkt i forhold til den valgte distribusjon, og har forsikret kjedene om at dette ikke vil være den fremtidige måte for oss å distribuere våre produkter. Vi har heller ingen planer om å gjøre tilsvarende distribusjonsavtaler i overskuelig fremtid,» skrev partene i en felles uttalelse til FaroJournalen den gangen.

Nå har altså Warner Music og Coop blitt enige om en lignende avtale vedrørende a-ha sin kommende utgivelse.

Musikknyheter.no spurte Guttorm Raa, daglig leder i Warner Music, om han fryktet reaksjoner fra platebutikkene i forbindelse med avtalen:

-"Jeg tror og håper man innser at slike avtaler blir mer vanlig, samtidig som det kun er én av veldig mange utgivelser med stort salgspotensialet. Muligheten til så stor distribusjon og markedsføring for en slik type utgivelse gjør det mulig å nå ut til ekstremt mange potensielle cd-kjøpere."

Produktsjef i Musikkverket Playcom, Kjetil Karlsen, sier til ballade.no at han ikke har fått tenkt så mye på avtalen foreløpig, og derfor ikke vet om den vil møte lignende reaksjoner som Reitan-avtalen i fjor.

- Men jeg er generelt ikke så glad i slike eksklusivitetsavtaler.

Daglig leder i Platekompaniet, Rolf Presthus, sier til Ballade at 25 havner i en gråsone.

- Om nye studioalbum skal distribueres på denne måten, synes vi det er veldig uheldig. Spesielt sammensatte samlealbum, derimot, er ikke noe problem. ”25” havner et sted mellom der, så en kan vel si at vi ikke er så veldig opptatt av akkurat denne avtalen.

Presthus er generelt sterkt i tvil om det er lurt å inngå eksklusive avtaler.