Datarock feirer 10 år som band med turné, Norgeshistoriens største album (over 100 spor) og konsertfilm. Alt pakket inn i en vaskeekte DATAROCK-diamant.

16. august slipper Datarock den nye singelen "Catcher In The Rye" sammen med tre andre nye låter. EPen er hentet fra den ekstravagante utgivelsen DATAROCK - LIMITED EDITION.

1. september feirer nemlig Datarock 10års jubileum med en minnepinne innfelt i en rød "diamant" - en vaskeekte Datarock. Her finnes alt bandet noensinne har gitt ut pluss 19 helt nye låter.

- Det har skjedd mye på disse årene. Nå synes vi det var på tide å oppsummere litt og samtidig gi ut nye låter som vi har jobbet med det siste året. Dette blir en "spektralstein" som viser det voldsomme spekteret i produksjonen vår, forteller Datarock-vokalist Fredrik Saroea.

Han legger til at bandet har brukt de siste 10 årene effektivt. De har spilt over 700 konserter på 4 kontinenter. Samtidig har de også vært svært aktive på andre arenaer.

- Musikken vår er brukt i 22 spill, deriblant FIFA og SIMS. Vi har også hatt samarbeid med store merkevarer som Electronic Arts, Apple, Coca-Cola, Disney, Nickelodeon, MTV, FOX, Samsung, RadioShack, Skullcandy, Gibson, Oakley, Vans, SWAG og Norrøna via WhiteOut, forteller Saroea.

Fakta om høstens utgivelser:

DATAROCK - LIMITED EDITION inneholder 105 spor pluss masse bonusmateriale:

01: "DATAROCK DATAROCK" + 4 bonusspor = 15 spor
02: "RED" + 2 bonusspor = 15 spor

03: "CATCHER IN THE RYE" (ny EP med originallåter) = 5 spor

04: "MUSIC FOR SYNCHRONIZATION" (ny instrumentalplate med originallåter) = 15 spor

05: "LOST & FOUND" (tidligere utgitt som b-sider og rariteter) = 15 spor

06: "MIXED UP" (remixer, inkludert diverse uutgitte fra blant andre LAZRtag) = 40 spor

07: "NEVER SAY DIE" - ny 60 minutters konsertfilm fra Logen Theater i Bergen - en 5 kameraproduksjon (inkludert kran og skinner) filmet og editert av Feber Film samt ferdigstil av Mats Andersen i Alligator Film, og lyd mikset i Duper Studio av Yngve Sætre.

08: Alle musikkvideoene til Datarock pluss diverse bonusmateriale.

09: Alt Datarock sitt artwork.

10: 1000 bilder fra 10 år på turne i 32 land.

DATAROCK - LIMITED EDITION gis blant annet ut gjennom de 20 SWAG butikkene med en omfattende jubileumskampanje som inkluderer DATAROCK drakten fra WhiteOut/Norrøna, DATAROCK brillene, Vans skoene, en limited edition DATAROCK t-skjorte, 5 ulike limited edition DATAROCK rullebrett, plakater, hele utstillingsvinduet, film på skjermene, musikk på anlegget og en rekke in-store eventer.

Den røde "diamanten" skal deretter redesignes til en samlefigur av designer toys legenden Brian Flynn - mannen bak det San Fransisco baserte pionérselskapet Super 7.

- Jeg har en samling på et par hundre såkalte designer toys som jeg har plukket opp underveis på turneene våre, og det er den typen limitert produksjon spektralsteinen vår er inspirert av. Super 7 er på mange måter selve referansen, omkranset av aktører som Be@rbrick, Qee, Strangeco, Medicom eide Kubrick, Devil Robots og Kidrobot. Det at Brian Flynn ville involvere seg sier en del om hvor spennende denne absurde utgivelsen er, sier Fredrik Saroea.

Dermed innleder DATAROCK - LIMITED EDITION nok et spennede internasjonalt samarbeid for guttene i rødt.

Foreløpige norske datoer i september:

01.09.2010 Sogndal, Meieriet
02.09.2010 Volda, Rokken
03.09.2010 Trondheim, Samfundet
04.09.2010 Oslo, TBA
10.09.2010 Oslo, Betong
11.09.2010 Haugesund, Byscenen
11.09.2010 Stavanger, Numusic Festival
15.09.2010 Kristiansand, Østsida
16.09.2010 Grimstad, Bluebox
17.09.2010 Voss, Vossasalen
18.09.2010 Drammen, Union
24.09.2010 Tromsø, Uka i Tromsø