I forbindelse med samarbeidet utdeles stipendet for første gang. Stipendet skal gå til en norsk artist som iløpet av 2010 har utnyttet de uendelige mulighetene den nye teknologien åpner for, til å kommunisere med publikum på en kreativ, nyskapende og inspirerende måte.

Musikkindustrien er for tiden i omveltning fra en fysisk til en digital verden. Konsumet av musikk endres i takt med tilgangen og åpner for nye, kreative måter for artister å kommunisere med publikum samt spre sin musikk på.

“Denne omstillingen er i full gang, og det er viktig å løfte frem innovatører som bryter mønstre, er nytenkende og inspirerende”, sier Marte Thorsby, styreleder i Spellemann AS som er arrangør. “Vi vil stimulere kvalitet, kreativitet og bredde innen norsk musikkliv.”

”Dette stipendet er stiftet for å belønne en norsk artist som har omfavnet distribusjons- og markedsføringskanaler på en innovativ måte, med digitale elementer”, uttaler Öjje Holt, nordisk VD hos Spotify. ”I tillegg kan det forhåpentligvis inspirere andre til å bli enda mer kreative i møte med sitt publikum.”

Nominasjonene vil bli offentliggjort på et senere tidspunkt. En jury vil oppnevnes, som sammen vil finne en verdig vinner. Vinneren av ”Årets innovatør” tildeles et stipend på 25 000 NOK som skal brukes til å fremme kreativitet, skriver Spotify i pressemeldingen.

Spellemann 2010 finner sted i Oslo Spektrum 5. mars 2011 og blir sendt på TV2.