I samarbeid med Spellemann deles for første gang stipendiet “Årets innovatør” ut. Stipendet skal gå til en norsk artist som i løpet av 2010 har utnyttet de uendelige mulighetene den nye teknologien åpner for til å kommunisere med publikum på en kreativ, nyskapende og inspirerende måte.

Jurygruppen har etter nøye overveielse blitt enige om fem nominerte som tydelig har omfavnet distribusjons- og markedsføringskanaler på en innovativ måte, med digitale elementer.

Vinneren av”Årets innovatør” tildeles et stipend på 25.000 NOK som skal brukes til å fremme kreativitet. Vinneren får også en markedsføringskampanje på Spotify til en verdi av 200.000 kroner.

Her er begrunnelsene for nominasjonene:

Lars Vaular
Med hans sterke meninger uttrykt via digitale kanaler har han klart å bygge en sterk relasjon til sine fans. Hans hyppige tvitring fascinerer fansen, og bloggen har blitt en hub for å nå ut til publikummet med musikken. Han har klart å omfavne kreative måter å knytte varer opp mot sin musikk; som “Solbriller på”-solbriller og USB-nøkler i begrenset opplag.


Kaizers Orchestra
Med et rykte for å være et av Norges beste live band, har Kaizers Orchestra en sterk tilstedeværelse på scenen. Denne tilstedeværelsen har de også overført inn på den digitale scenen. De fikk mye oppmerksomhet i fjor da de oppfordret usignerte artister til å delta i en konkurranse om å skape en coverversjon av deres singel Hjerteknuser - før det fantes mulighet til å høre selve originalversjonen. Her var sosiale medier essensielt for spredning og blest rundt stuntet.


Bjørn Eidsvåg
En etablert artist som er dypt involvert med publikummet sitt gjennom sosiale medier. Han løfter frem tankevekkende emner og aktuelle saker med en åpensinnet tilnærmingsmåte. Hans fans har fulgt ham inn i den digitale æraen, og han har også skaffet seg nye tilhengere via sin tilstedeværelse.


Röyksopp
En duo som har vist seg å være eksepsjonelt kreative ift å tråkke opp nye stier med sin musikk og som har fått internasjonal anerkjennelse for det. For å bygge oppmerksomhet rundt musikken deres og for å engasjere fansen, har Röyksopp laget en remix-konkurranse på SoundCloud og en musikkvideo-konkurranse basert på sporene fra deres siste album. Det å skape nye måter å jobbe tett sammen med sine fans gir et inspirerende eksempel på musikk innovasjon.


Madcon
De norske kongene av YouTube har bevist viktigheten og styrken i digital musikkdistribusjon og det å bygge relasjoner til fans i Norge og utland gjennom sosiale medier. Med et enormt engasjement har de en sterk tilstedeværelse i digitale kanaler, og de har vist oss et glimt av fremtiden for internasjonal musikkdistribusjon.