Om et år er lang tid i politikken, kan fem år i musikkbransjen være en hel karriere. Det faktum at 120 Days har tatt et halvt tiår å levere oppfølgeren til debutskiva kunne ha talt mot dem. Spesielt med tanke på at vi lever i en verden der ting aldri har virket mer flyktig. Det er ingen vits i å lage en plate når du ikke er klar, noe alle vil si seg enig i. Det gamle ordtaket om å ha et helt liv til å gjøre ferdig debuten, bare for å ha noen få måneder på å gjøre oppfølgeren, er så nærme sannheten man kommer. 120 Days fikk erfare betydningen av dette etter å ha forkastet hele den opprinnelige oppfølgeren!

De hadde god grunn: etter en periode med tung turnering i 2006 var de ganske enkelt, "lei av trynene til hverandre". Bandet har kjent hverandre siden tenårene og noen av dem helt ned i syvårsalderen da de vokste opp i Kristiansund. De ble tvunget til å bo enda tettere da de flyttet til Oslo for å få fart på karrieren. Her delte de en campingvogn! For å gjøre vondt verre, var den parkert under en forlatt bro i et område hvor alle byens junkies hadde begynt å samles etter at politiet hadde jaget dem bort fra Oslo S.

120 Days har spilt sammen siden 2001, først under navnet The Beautiful People. Deres debut tok dem rundt hele verden, fra Amerika, hvor de signerte med Vice Records, til Japan, hvor de spilte for ett publikum på 17 000 som alle kjente navnet på vokalisten Ådne (selv om de uttalte det "Ooh, Da Nee '). Bandet vant to Spellemannspriser, høstet fantastiske anmeldelser og skiva ble en salgssuksess

120 Days II er mørkere, skitnere og skarpere enn debuten. De har brukt tiden godt med å jobbe med andre artister, deriblant Serena Maneesh, Bygdin og Masselys, noe som har utvilsomt utvidet deres
musikalske horisont. Musikken er kompleks og synthen har en større rolle i lydbildet enn hva gitaren og vokalen hadde på forgjengeren, skriver plateselskapet VME i pressemeldingen.

Bandet gjorde nesten hele innspillingen selv i eget studio. De hadde derfor full kontroll over det endelige produktet, men prosessen tok lengre tid enn ventet. Heldigvis bar deler av det tidlige avviste arbeidet frukter. Noen av de musikalske ideene, melodiene og ”beatsene” overlevde:
Skjelettet av ”Osaka", akkordenes forandringer i "Sunkissed"og synth ”hooken” i" Lucid Dreams", alle hadde sin fødsel i den første økten. Bandet tok de beste ideene videre og ”scrappet” resten.

Albumet slippes 7.november.

Dale Disco by 120 Days