I april 2015 spiller Seigmen i Oslo, Bergen og Trondheim for å markere utgivelsen av et nytt studioalbum, 20 år etter det store gjennombruddet med “Metropolis” og 18 år etter at deres siste studioutgivelse tok førsteplassen på VG-lista.

Seigmen var lydsporet til nittitallet for mange, og et av få norske rockband som slo igjennom i dette tiåret. Deres særegne og upolerte sound skilte dem markant fra det meste her hjemme, men traff tidsånden perfekt da grungerocken eksploderte, uten at de egentlig var en del av denne bølgen. Gitarvegger og dynamikk blandet med en solid dose popsensibilitet var som tatt ut av læreboka til Kurt Cobain, men den mørke, nordiske melankolien og viljen til å kle på seg en rolle på scenen, pekte i en helt annen retning.

Det brede publikum fikk først los på Seigmen etter EP-en ”Hjernen er alene” i 1994. Gjennom 6 minutter og 36 sekunder eksponerte bandet den frustrasjonen og de mørke stemningene som ligger latent i Lars Lillo Stenbergs originalversjon. På tross av sin lengde ble den en radiohit, og har ved flere anledninger blitt omtalt som den beste norske coverversjonen noen sinne. Samme år fulgte albumet ”Total”, av mange regnet som Seigmens mesterverk. Det store gjennombruddet kom imidlertid året etter med albumet ”Metropolis” og singelen med samme navn. 20 uker på VG-lista, Spellemannpris og rundt 80.000 solgte album og singler løftet Seigmen til øverste nivå i norsk rock. I etterkant var det lite som indikerte at bandet kun hadde et album til å by på, ”Radiowaves” gikk rett inn på VG-listas førsteplass i 1997 og skulle bli deres svanesang før de gikk hver til sitt i 1999.

Det som kanskje definerte Seigmen enda sterkere enn deres særegne sound var evnen til å gjøre hver eneste konsert til en unik forestilling. Med sin bevisste effektbruk, unorske image og en nærmest teatralsk tilnærming til livesituasjonen, satte de en ny standard for livekonserter her hjemme. I ettertid lot mange seg inspirere til å gå i samme retning, ingen med større suksess enn Kaizers Orchestra.

Det skulle gå seks år før Seigmen ga livstegn fra seg etter avskjeden. Gjenforeningskonserten i Dødens dal i 2005 solgte ut over 5000 billetter på forhånd, og tre år senere tok de rocken inn i det nye operahuset med to utsolgte hus. Begge disse begivenhetene ble fanget på film og er tilgjengelig på DVD som henholdsvis ”Fra X til Døden” og ”Seigmen i operaen”. Videoene vitner ikke bare om et band som fortsatt har grepet om en konsert, men viser også med all tydelighet hvilket unikt forhold de har til sitt publikum.

Til våren kommer Seigmen med nytt studioalbum for første gang siden 1997, og 10. april står bandet på Sentrum Scene i Oslo, og på USF Verftet i Bergen fredag 17. april. Trondheim får også besøk av bandet til våren, men spillested og dato er enda ikke blitt offentliggjort.

Klarer du ikke å vente helt til april kan du ta turen til Tønsberg. Seigmen spiller nemlig tre konserter på Støperiet 6. 7. og 8. november.

Billetter i salg lørdag 25. oktober kl. 10.00.