Jenny Hval annonserer sitt nye album "Blood Bitch" som slippes 30. september via Su Tissue i Norge/ Sacred Bones i resten av verden. Etter et hektisk år med omfattende turnévirksomhet i Europa, USA og Australia vendte Hval tilbake til studio og fortsette sitt samarbeid med støylegenden Lasse Marhaug, som produserte fjorårets kritikerhyllede album "Apocalypse,girl".

Denne gangen produserte de sammen, og resultatet er albumet "Blood Bitch" som på mange måter tar en 180-graders musikalsk og kunstnerisk dreining fra forrige album både når det gjelder tema, gjennomføring og produksjon. "Blood Bitch" er Hval sitt mest fokuserte album hittil, men linsen som publikum ser det gjennom har et uventet filter.

Første smakebit fra albumet er låta "Female Vampire".




Om låta forklarer hun:

— Female Vampire var et ønske om å skape et øyeblikk som ligner en litt tilfeldig diskotek-scene i en film som ellers foregår i tomme gater og ensomme rom - et sted hvor ensomme mennesker møtes og griper tak i hverandre, brutalt og mykt samtidig. Jeg ville blande 80-tallets industrielle undergrunns-goth med mykere, elektronisk 90-talls dub og ideer fra 70-talls softcore exploitationfilmer.

— Female Vampire er en jaktlåt, en scene hvor en vampyr ser etter kjøtt på diskoteket. Female Vampire er både tidløs og moderne ubekvem. Hun føler seg gammel, men samtidig kjeder hun seg. Hun er lei av å drepe men lukter likevel blod. Goth at the disco.

Jenny Hval har siden sitt debutalbum i 2006 utviklet en helt egen måte å formidle det som kan kalles intime lydlandskap. Hennes to siste soloalbum, "Innocence Is Kinky" (2013) og fjorårets "Apocalypse, girl" har blitt hyllet i internasjonal presse for sin fascinerende bruk av stemme, unik fremførelse og utradisjonelle arrangementer som henter elementer fra poesi, fiksjon, performance art og film. Gjennom sine sylskarpe tekster kaster hun nytt lys på uuttalte og ofte ubehagelige temaer omkring kjønnsroller og identitet. Hvals unike musikalske særpreg gjorde at «Apocalypse, girl», som et av få norske album, havnet på årsbeste-listene til tungvektere som Pitchfork (låt og album), The Guardian, New York Magazine, Stereogum, Impose, CRACK, Drowned in Sound, The Quietus m.fl.

foto: Jenny Berger Myhre