Foto: Julia Naglestad

Torgeir Waldemar tok det norske folk og musikkpressen på senga med sitt selvtitulerte debutalbum i 2014. Hvem skulle trodd at den mørkkledde, langhårede og skjeggete mannen skulle levere et album som gjorde oss så til de grader betatt. Et akustisk mesterverk, som snytt ut av øvingslokalet til en ung trubadur fra Laurel Canyon rundt 1970.

Der den forrige skiva dyrket det rene, akustiske uttrykket, har man denne gangen tatt i bruk litt kraftigere virkemidler, og for Torgeir Waldemar er det ikke noe som er mer naturlig. Med mange års bakgrunn som gitarhelt i diverse rockeband, var det bare et spørsmål om tid før de vrengte tonene også ville gjøre seg gjeldende i hans solokarriere.

Første singel ut på Jansen Plateproduksjon er «Summer in Toulouse», en av låtene som nok vil få fans av debutplaten til å heve øyenbrynene litt ekstra. Gitarriffet treffer deg først og så blir du dratt inn i en suggerende rockelåt, som selv ikke Crazy Horse kunne gjort bedre. Hører du etter, så finner du også en Dead Kennedys-referanse i teksten. Man skjønner at Torgeir Waldemar trenger å bruse litt med fjøra, og tematikken til både «Summer in Toulouse» og «Sylvia (Southern People)» er tynget av alvoret som befinner seg rundt oss i hverdagen, og i verden generelt.

B-siden her er«Sylvia (Southern People)», og ble utgitt tidligere i år. Den kom ut før innspillingen av albumet var helt ferdig, så Torgeir og plateselskapet ble enige om å ta den med her. «Sylvia (Southern People)» er en sterk historie om medmenneskelighet, og også her er den elektriske gitaren i fokus.





Albumet «No Offending Borders» slippes på Jansen Plateproduksjon 27. januar.