Torgeir Waldemar med fullt band på Rockefeller vil garantere varme på en kald vinterkveld!

Torgeir Waldemar tok det norske folk og musikkpressen på senga med sitt selvtitulerte debutalbum i 2014. Hvem skulle trodd at den mørkkledde, langhårede og skjeggete mannen skulle levere et album som gjorde oss så til de grader betatt. Et akustisk mesterverk, som snytt ut av øvingslokalet til en ung trubadur fra Laurel Canyon rundt 1970.

Der den forrige skiva dyrket det rene, akustiske uttrykket, har man denne gangen tatt i bruk litt kraftigere virkemidler, og for Torgeir Waldemar er det ikke noe som er mer naturlig. Med mange års bakgrunn som gitarhelt i diverse rockeband, var det bare et spørsmål om tid før de vrengte tonene også ville gjøre seg gjeldende i hans solokarriere. «No Offending Borders» er et herlig sammensatt verk av de dønn ærlige akustiske klagesangene, til de svære rockelåtene.

Men skiva er så mye mer enn det, og for Torgeir er dette et dokument som viser alvoret vi møter i hverdagen. Både på det personlige plan, med forhold som ryker og tap av de nærmeste, men også på det nasjonale og globale plan, med flyktningkrise, selvmord-statistikker og de svakest stilte i samfunnet. Du har kanskje gjettet det allerede, men dette er en alvorstung plate.

Om du er redd for at Torgeir Waldemar har gått bort fra alt han ga oss på debutplaten, kan du bare slappe helt av. Her får vi akustiske folk-låter som «Fallig Rain (Link Wray)», «Island Bliss» og «Souls on a String», samtidig som albumet kompletteres av mer intense rockelåter som «Summer In Toulouse», «Sylvia (Southern People)» og «Among the Low».

Estetisk er det også gjennomført fra start til slutt, her blir absolutt ingenting gjort tilfeldig. De historiske linjene som tegnes opp i cover-designet, er også ment å peke tilbake på oss selv, og gjøre oss bevisste på historien vår så vi ikke gjør de samme feilene igjen. På coveret til singelen «Souls on a String» var det et bilde av den dekorerte brevduen fra 1. verdenskrig, Cher Ami. Den reddet et helt britisk kompani under krigen, da britene var fanget i kamp, uten mat eller ammunisjon. Cher Ami ble sendt av gårde, ble beskutt av fienden, men fikk til slutt levert beskjeden som reddet de britiske styrkene.



Du kan vinne to billetter + vinyl om du vet svaret på dette historiske spørsmålet.

Stolen på coveret til «No Offending Borders» står på Kviknes Hotel i Balestrand, og er stolen Kongen av Preussen og keiseren av Tyskland satt på da han fikk beskjed om at 1. verdenskrig var i gang. Han var en norgesvenn, og tilbragte mye tid på Vestlandet på starten av 1900-tallet. hva het han?