Det vil seg ikke helt for de nye eierene av den tradisjonsrike festivalen i Frognerbadet. Norwegian Wood avlyser også årets festival - slik de også gjorde i 2018.

Henning Thoresen fra eierselskapet Norsk Øl sier til Aftenposten at det heller ikke blir festival i Frognerbadet i 2019.

– Dette er kjempetungt. Feilen jeg gjorde, var å satse på festival i fjor. Da var det for få som ville hoppe på. Nå blir det ingen festival i 2019, men jeg jobber videre for å finne en partner som kan være med på å arrangere og løfte Norwegian Wood i 2020, sier Thoresen til avisen .

Det er mye som tyder på at det blir vanskelig å få festivalen tilbake på beina igjen, men det som virker helt sikkert er at vi ikke får se Norwegian Wood i sin opprinnelige form Frognerbadet i fremtiden.

– Jeg leter etter et nytt sted, ja, og det blir nok ikke Frognerbadet igjen. Det er tungt å arrangere der, med en delt bymiljøetat der noen vil ha aktivitet, mens idrettsfolket ikke vil stenge badet, sier Thoresen til Aftenposten.

– Frognerbadet har en begrensning på kapasitet. Skal man lykkes med å få inn en stor nok headliner, må man kunne ha 15.000 besøkende, ikke 7000. Da må man senke ambisjonene, og får bare tak i artister som ellers spiller i Oslo hele tiden, sier Henning Thoresen videre til avisen.


Norwegian Wood skrev følgende på sine facebook-sider da de avlyste festivalen i fjor.

Dessverre ser vi oss nødt til å avlyse årets Norwegian Wood-festival, og konsentrerer oss heller mot å lage verdens beste rockefestival i hjertet av Oslo i 2019.

Da vi overtok eierskapet til Norwegian Wood sent i november 2017 fikk vi mange råd om å droppe 2018 og heller jobbe mot 2019. Etterpåkloke burde vi gjort akkurat det, men det lå bare ikke i vår natur å være passive. Vi ønsket å satse på noe vi trodde sterkt på.

Det var mange som meldte seg tidlig på, men det var også litt for mange som valgte å sitte på gjerdet og avvente våre planer. Vi var likevel optimistiske, som følge av et godt og erfarent bookingteam i ryggen og vårt eget, erfarne arrangementsteam. Sterke headlinere kom på plass rundt et solid arrangement.

Likevel holdt det ikke. For med de tidligere årenes vanskeligheter, og med 2017-konkursen friskt i minnet, ville de fleste underleverandørene (artister inkludert) ha betalt på forskudd. Og med en finansiell backing ved oppstart som ikke var der når vi trengte det som mest, ble ting vanskeligere og vanskeligere etter hvert som snøen endelig smeltet og sola kom fram bak de mørke skyene som har preget Norwegian Wood i årevis.

Vi var derfor avhengig av å selge flere billetter tidligere enn andre festivaler. En lang vinter førte dessverre til at billettsalget for oss og mange av sommerens festivaler kom sent i gang. Det ble samtidig tungt på sponsorsiden, der mange holdt seg på gjerdet for å se hvordan det gikk. Det vi sitter igjen med etter dette er et nytt ordtak: NÅR FOR MANGE SITTER PÅ GJERDET, FALLER GJERDET NED.

Men, aldri så galt at det ikke er godt for noe. Vi har jobbet godt med fundamentet for den framtidige driften av Norwegian Wood. Vi opplever stor interesse og entusiasme nå fra mange nye medeiere. Det gir grunn til å ha tro på konseptet for fremtiden. Vi lover at vi vil være godt på plass i 2019. Norwegian Wood er ikke historie.

For de som har kjøpt billett til årets festival vil vi komme tilbake med videre prosess, og for våre mange nye medeiere vil vi informere tett om veien videre og planene for 2019.

Selv om det er tungt for alle som har jobbet med dette, ser vi positivt på fremtiden. Så nå gjelder det bare å få folk ned fra gjerdet. Sammen skal vi gjenskape Norwegian Wood og verdens beste rockefestival i hjertet av Oslo.


Oslo 22.05.2018

Henning Thoresen
Festivalsjef