Dig Deeper - August Afternoon
Et stykke på vei vellykket, men tidvis lite engasjerende debutalbum fra Bergens unge countryrockere.
Bergensbandet Dig Deeper har med den glimrende singelen Memphis skapt seg et navn i jungelen av unge, lovende musikere, og spesielt blant tilhengere av poppete og småstøyete countryrock vil det nok knyttes høye forventninger til debutalbumet, August Afternoon.
Plata begynner meget bra. Åpningslåta Fifteen er albumets kanskje mest interessante spor, en drøye seks minutter lang sak som sakte bygger seg opp og etablerer den melankolske og nostalgiske stemningen som Dig Deeper, i god countryrockånd, lefler mye med. Langt mer umiddelbare More Than They Pay er krydret med lekre gitartoner og innehar et herlig driv. Når disse to låtene så etterfølges av Memphis, har man etablert en meget god start på plata.
Dessverre dukker det etter hvert opp flere mindre gode låter, og hele albumets midtparti blir en litt tam opplevelse. Her er melodiene det største problemet, de fenger ikke skikkelig og blir mest bare masete. Man mister litt interessen for det hele, rett og slett.
På slutten tar det seg opp igjen. Tittelsporet er en fin låt som til slutt glir over i en lang passasje med herlig gitarstøy. De allerede kjente sporene Don't Seem to Disappear at All og Yet You Give Me (The Blues) er flotte og umiddelbare countryrocklåter som avslutter albumet på glimrende vis.
Totalt sett er Dig Deepers albumdebut et stykke på vei vellykket, men det mangler en del på å virkelig kalle det en innertier. Bandet klarer ikke å holde nivået fra sine tidligere utgitte låter gjennom et helt album, og de svakeste låtene trekker en del ned på helhetsinntrykket. Det er likevel nok av godbiter på denne plata, og Dig Deeper er utvilsomt et band det blir spennende å følge videre.
Plata begynner meget bra. Åpningslåta Fifteen er albumets kanskje mest interessante spor, en drøye seks minutter lang sak som sakte bygger seg opp og etablerer den melankolske og nostalgiske stemningen som Dig Deeper, i god countryrockånd, lefler mye med. Langt mer umiddelbare More Than They Pay er krydret med lekre gitartoner og innehar et herlig driv. Når disse to låtene så etterfølges av Memphis, har man etablert en meget god start på plata.
Dessverre dukker det etter hvert opp flere mindre gode låter, og hele albumets midtparti blir en litt tam opplevelse. Her er melodiene det største problemet, de fenger ikke skikkelig og blir mest bare masete. Man mister litt interessen for det hele, rett og slett.
På slutten tar det seg opp igjen. Tittelsporet er en fin låt som til slutt glir over i en lang passasje med herlig gitarstøy. De allerede kjente sporene Don't Seem to Disappear at All og Yet You Give Me (The Blues) er flotte og umiddelbare countryrocklåter som avslutter albumet på glimrende vis.
Totalt sett er Dig Deepers albumdebut et stykke på vei vellykket, men det mangler en del på å virkelig kalle det en innertier. Bandet klarer ikke å holde nivået fra sine tidligere utgitte låter gjennom et helt album, og de svakeste låtene trekker en del ned på helhetsinntrykket. Det er likevel nok av godbiter på denne plata, og Dig Deeper er utvilsomt et band det blir spennende å følge videre.
FLERE ANMELDELSER
The Black Keys - Ohio Players
Skivebom med skiveutglidning. To til tre gode låter av totalt fjorten er ironisk imponerende til å være Dan Auerbach og Patrick Carney. Kanskje er det Beck sin skyld. >>
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>