Svenske Graveyard har kjapt blitt en populær affære her i Norden. Med sitt andre album ”Hissingen Blues” (2011) tok de flerfoldige skritt oppover rangstigen og trekker nå fulle hus på respektable scener rundt om i Skandinavia. Egentlig ikke så rart siden Hissingen Blues var (og fremdeles er) en glimrende rockeplate, og når man vet at bandet fort gjør det enda bedre live virker sammenhengen temmelig logisk. Nå er de ute med langspiller nr tre; ”Lights Out”.

Graveyard er all about retrorock. Ikke så ulikt Witchcraft, men mere oppe og i lyset. Lydbildet er tradisjonelt, men på samme tid fresht og klart. Parallellen til forrige plata er ganske klar. Men der Hissingen Blues treffer blink havner ”Lights Out” litt mer på siden. Den er fortsatt godt innafor, men mangler det umiddelbart drivende og catchy materialet forgjengeren hadde. Som lytter kan man si at rockefoten går, men lufttrommene uteblir.

Nå hørtes dette muligens overdrevent negativt ut, men det å skulle følge opp et mesterverk er ikke alltid like lett. Gitarist Jonatan Ramm gjør en glitrende jobb med både sound og presisjon. En liten opplevelse i seg selv å høre på sånt gittarspill. Og resten av bandet står ikke tilbake for noe særlig de heller. Litt mere særpreg i vokalen hadde vært ønskelig, men det blir flisespikkeri. I bunn og grunn låter Graveyard tøft og godt. Ta åpningssporet ”An Industry Of Murder” feks. Her er Graveyard et suverent rockeband. Bare synd at resten av låtene ikke er like suverene. 8. November spiller de på Rockefeller i Oslo og har du et liten forkjærlighet for fet gammal rock bør du se å skaffe deg billett. Her blir det trolig trangt om plassen og ikke minst en heftig konsert.