Efterklang - Piramida
Kaldt og til tider mesterlig fra danskene
På sin fjerde fullengder, Piramida, har Efterklang tatt turen til Svalbard og byen Pyramiden, et tidligere russisk gruvesamfunn som siden 1999 har vært avfolket. Byen omtales i et essay av Kjartan Fløgstad som ”ein forlaten utopi”, og hadde det blitt laget en film om den, hadde nok Piramida fungert perfekt som soundtrack. Albumet har en gjennomgående kald stemning og slik jeg ser for meg at ”ein-forlaten-utopi-atmosfære” hadde hørtes ut.
Allerede med de første tonene i åpningen til Hollow Mountain settes denne stemningen, og de smått desperate og repetitive verselinjene som iblant går i ett med instrumenteringen på denne låta, har en nesten suggererende effekt.
Lydbildet er mer minimalistisk enn på foregående utgivelser, noe som kan ha sin forklaring i at bandet består av en del færre medlemmer enn det opprinnelig gjorde. De startet som et band på ti medlemmer, men var i 2010 en kvartett som ble ytterligere redusert til en trio da trommeslager Thomas Husmer sluttet. I dag består bandet kun av Mads Brauer, Casper Clausen og Rasmus Stolberg.
Piramida har den samme umiddelbarheten som Magic Chairs hadde, og i tillegg vokser albumet med antall gjennomlyttinger. Det er detaljrikt samtidig som arrangementene er mindre komplekse enn hva de var på de første utgivelsene. De lager fortsatt symfonisk elektropop med enkelte ambisiøse orkestrerte partier, men lydbildet er i større grad sentrert rundt Clausens vokal og lyrikk enn det har vært før.
Piramida er innimellom noe ujevn, og de ulike genrereferansene, fra drømmepop til post-rock, funk, orkester- og elektropop, skifter noen ganger litt for brått. Likevel er de blant de aller beste når de er på sitt beste.
Allerede med de første tonene i åpningen til Hollow Mountain settes denne stemningen, og de smått desperate og repetitive verselinjene som iblant går i ett med instrumenteringen på denne låta, har en nesten suggererende effekt.
Lydbildet er mer minimalistisk enn på foregående utgivelser, noe som kan ha sin forklaring i at bandet består av en del færre medlemmer enn det opprinnelig gjorde. De startet som et band på ti medlemmer, men var i 2010 en kvartett som ble ytterligere redusert til en trio da trommeslager Thomas Husmer sluttet. I dag består bandet kun av Mads Brauer, Casper Clausen og Rasmus Stolberg.
Piramida har den samme umiddelbarheten som Magic Chairs hadde, og i tillegg vokser albumet med antall gjennomlyttinger. Det er detaljrikt samtidig som arrangementene er mindre komplekse enn hva de var på de første utgivelsene. De lager fortsatt symfonisk elektropop med enkelte ambisiøse orkestrerte partier, men lydbildet er i større grad sentrert rundt Clausens vokal og lyrikk enn det har vært før.
Piramida er innimellom noe ujevn, og de ulike genrereferansene, fra drømmepop til post-rock, funk, orkester- og elektropop, skifter noen ganger litt for brått. Likevel er de blant de aller beste når de er på sitt beste.
FLERE ANMELDELSER
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>
Skvadron - Står i Flammer
Det nokså ferske bandet Skvadron er ute med sitt andre album, og det har vorte ei berg og dal-bane, fylt av energi, høge toppar, og eit par skarpe svingar. >>