Goldfrapp - Tales of Us
Noe for tumblr-hipsterne
Til tross for mye kommersiell suksess, har elektronikaduoen Alison Goldfrapp og Will Gregory aldri vært særlig opptatt av å nå massene. Deres nyeste album, Tales of Us, passer ypperlig til lange turer i skogen eller rett før leggetid, men at det er særlig spennende, det kan de ikke skryte på seg.
Det første adjektivet som popper opp i hodet når en hører Tales of Us, er ’poetisk’. Som svart/hvitt-coveret antyder, utforsker Goldfrapp nå den mer minimalistiske siden sin. Albumet består av ti låter, eller historier, alle like alvorlige og kontemplative. Sammen utgjør de en godteskål for de som ønsker å bli godt kjent med låtene og analysere dem i timevis.
Det er nok trygt å påstå at Tales of Us er Goldfrapps mest romantiske plate hittil, da de blander folk-elementer med strengearrangementer og dype tekster som aldri før. Alison Goldfrapps luftige vokal skildrer drømmer, ulykkelig kjærlighet, og seksuell forvirring. De skal roses for at de har turt å vie seg til et såpass begrenset konsept, noe singlene Drew og Anabel er perfekte eksempler på. Hvis du hører dem og tror at resten av skiven er mer variert, tar du nemlig grundig feil. Det er helt tydelig at dette albumet har blitt til ved at bandet har skjermet seg fra omverden og eksperimentert med musikk de vil spille.
Selv om det helhetlige inntrykket av Tales of Us er nokså kjedelig, har det sine høydepunkter. Den relativt dansbare Thea bæres av en drivende rytme og intensitet, og avslutningssporet, Clay har en nydelig melodi.
Goldfrapp er nok i bunn og grunn et band for spesielt interesserte. Med Tales of Us appellerer de til et publikum som virkelig verdsetter melankoli. For andre, havner albumet sannsynligvis fort i glemmeboka.
Det første adjektivet som popper opp i hodet når en hører Tales of Us, er ’poetisk’. Som svart/hvitt-coveret antyder, utforsker Goldfrapp nå den mer minimalistiske siden sin. Albumet består av ti låter, eller historier, alle like alvorlige og kontemplative. Sammen utgjør de en godteskål for de som ønsker å bli godt kjent med låtene og analysere dem i timevis.
Det er nok trygt å påstå at Tales of Us er Goldfrapps mest romantiske plate hittil, da de blander folk-elementer med strengearrangementer og dype tekster som aldri før. Alison Goldfrapps luftige vokal skildrer drømmer, ulykkelig kjærlighet, og seksuell forvirring. De skal roses for at de har turt å vie seg til et såpass begrenset konsept, noe singlene Drew og Anabel er perfekte eksempler på. Hvis du hører dem og tror at resten av skiven er mer variert, tar du nemlig grundig feil. Det er helt tydelig at dette albumet har blitt til ved at bandet har skjermet seg fra omverden og eksperimentert med musikk de vil spille.
Selv om det helhetlige inntrykket av Tales of Us er nokså kjedelig, har det sine høydepunkter. Den relativt dansbare Thea bæres av en drivende rytme og intensitet, og avslutningssporet, Clay har en nydelig melodi.
Goldfrapp er nok i bunn og grunn et band for spesielt interesserte. Med Tales of Us appellerer de til et publikum som virkelig verdsetter melankoli. For andre, havner albumet sannsynligvis fort i glemmeboka.
FLERE ANMELDELSER
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>
Skvadron - Står i Flammer
Det nokså ferske bandet Skvadron er ute med sitt andre album, og det har vorte ei berg og dal-bane, fylt av energi, høge toppar, og eit par skarpe svingar. >>