Gary Numan - Splinter (Songs from a Broken Mind)
Goth nytt fra gammel Gary
Gary Numan ble en synth-pop-pioneer på slump. Bandet hans, Tubeway Army, debuterte med en punk-plate i 1978, uten å vekke spesiell oppsikt. En nysgjerrig Numan prøvde å spille på en synthesizer som sto i studioet der plata ble spilt inn. Dette første møtet med instrumentet endret bandet, men også pophistorien. Synthesizeren ble hovedinstrumentet i den neste plata til Tubeway Army, Replicas fra vinteren 1979. Med hiten Are Friends Electric? fikk synth-popen et bredt gjennombrudd, og inspirerte en rekke nye band, deriblant Depeche Mode.
Numan fulgte opp suksessen - som selvtitulert soloartist - allerede samme år med The Pleasure Principle. På midten av 1980-tallet forsvant pioneren Numan i flokken av artister som fulgte hans musikalske fotspor. De siste åra har Numans historiske betydning i større grad blitt anerkjent. Splinter (Songs from a Broken Mind) gjør ikke skam på historien, men er heller ingen ny milepæl.
Plata minner veldig om den skandinaviske nittitallsynthen jeg hørte mye på, på slutten av forrige århundre, med skitne metalliske synther som dominerer et til tider pompøst lydbilde. Musikken ble godt dokumentert av det nordiske nisjemagasinet Prospective Music Magazine som eksisterte i et par år fra 1998 til begynnelsen av det påfølgende tiåret. En stor del av Numans nyeste låter ville passe godt inn i cden som fulgte med ved hvert nummer. Denne musikken var åpenbart inspirert av Numan, og femten år etter lager han altså ei plate som høres ut som de som prøvde å høres ut som ham.
Gary Numans elektroniske runddans er likevel ganske innbydende. Jeg liker godt I Am Dust, Here in the Black, The Calling og Love Hurt Bleed. Førstnevnte låt, som også åpner plata, handler om slutten: «We were pulled from our path of least resistance. And the songs we sang, what became of us?» Numan befinner seg fremdeles i et lyrisk mørke - kort og goth.
Jeg har alltid foretrukket enkelte av Numans etterfølgere(særlig Depeche Mode), som klarte å videreforedle den elektroniske musikken, og som satte melodien framfor lydbildet i sentrum.
Rollen som døråpner er nokså utakknemlig, det er de andre som ramler først over dørstokken og til festen innenfor.
Numan fulgte opp suksessen - som selvtitulert soloartist - allerede samme år med The Pleasure Principle. På midten av 1980-tallet forsvant pioneren Numan i flokken av artister som fulgte hans musikalske fotspor. De siste åra har Numans historiske betydning i større grad blitt anerkjent. Splinter (Songs from a Broken Mind) gjør ikke skam på historien, men er heller ingen ny milepæl.
Plata minner veldig om den skandinaviske nittitallsynthen jeg hørte mye på, på slutten av forrige århundre, med skitne metalliske synther som dominerer et til tider pompøst lydbilde. Musikken ble godt dokumentert av det nordiske nisjemagasinet Prospective Music Magazine som eksisterte i et par år fra 1998 til begynnelsen av det påfølgende tiåret. En stor del av Numans nyeste låter ville passe godt inn i cden som fulgte med ved hvert nummer. Denne musikken var åpenbart inspirert av Numan, og femten år etter lager han altså ei plate som høres ut som de som prøvde å høres ut som ham.
Gary Numans elektroniske runddans er likevel ganske innbydende. Jeg liker godt I Am Dust, Here in the Black, The Calling og Love Hurt Bleed. Førstnevnte låt, som også åpner plata, handler om slutten: «We were pulled from our path of least resistance. And the songs we sang, what became of us?» Numan befinner seg fremdeles i et lyrisk mørke - kort og goth.
Jeg har alltid foretrukket enkelte av Numans etterfølgere(særlig Depeche Mode), som klarte å videreforedle den elektroniske musikken, og som satte melodien framfor lydbildet i sentrum.
Rollen som døråpner er nokså utakknemlig, det er de andre som ramler først over dørstokken og til festen innenfor.
FLERE ANMELDELSER
The Black Keys - Ohio Players
Skivebom med skiveutglidning. To til tre gode låter av totalt fjorten er ironisk imponerende til å være Dan Auerbach og Patrick Carney. Kanskje er det Beck sin skyld. >>
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>