Steeleye Span ble startet av bassisten i Fairport Convention, Ashley Hutchings, i 1970. De spilte folkrock av beste merke, anført av den særegne stemmen til Maddy Prior. I begynnelsen var låtene forholdsvis opprocka versjoner av gamle, britiske folkeviser.

Deres tre første album er nå blitt remastret og samlet i en liten cd-boks der det følger med et informativt hefte, All Things Are Quite Silent - Complete Recordings 1970-71. Her er det mange bilder og et essay om bandets og platenes tilblivelse, samt gjengivelse av liner notes fra original-lp-ene. I disse kunne man lese om bakgrunnen til de fleste av disse eldgamle sangene. Noen ble skrevet så tidlig som i middelalderen.

Debutalbumet Hark! The Village Wait fra 1970 inneholder klassikeren The Blacksmith. Den finner vi også i en roligere versjon på oppfølgeren Please To See The King fra 1971. Ytterligere et album kom det året: Ten Man Mop or Mr Reservoir Butler Rides Again. Sistnevnte cd har fire bonuskutt: To av dem ble utgitt på ei samleplate og en single (Buddy Hollys Rave On). Sistnevnte får vi dessuten i to alternative versjoner, også disse utgitt fra før.

Besetningen i Steeleye Span endret seg ofte. Ekteparet Gay Woods (vokal) og Terry Woods (gitar) var ute av bandet etter debuten, Hutchings og den legendariske gitaristen Martin Carthy sluttet etter det andre. Fra og med andrealbumet hører vi fela til Peter Knight, som skulle sette sitt preg på Steeleye Spans suksessrike plater under resten av 70-tallet.

All Things Are Quite Silent - Complete Recordings 1970-71 er så komplett som det går an for Steeleye Spans to første år. Cd-boksen har noe av den beste britiske folkrocken. Etter hvert fikk de hits og hyrte en trommeslager. Men det er en annen historie.