Black Mountain - In The Future
Grom, dog ujevn Kanadisk oppfølger
Av de to Vancouver-bandene ”Jerk With A Bomb” og ”Pink Mountaintops” ble musikerkollektivet ”Black Mountain” til i 2004. Bandet har tidligere gitt ut en EP og en langspiller på Jagjaguwar. Nå står ”In The Future”, ”den vanskelige andreplata”, for tur.
”Monumental” - Kanskje det første og best beskrivende ordet som dukker opp idet åpningssporet ”Stormy High” sparkes i gang. Flere adjektiv følger; storslått, brummende, organisk, frodig, grom, overstrømmende. Analoge synther, dype bassriff, narkotikumreferanser og psykedelisk koring - her finnes nok av herlige syttitallselementer.
”Angels” kan nevnes som en av platens sterkeste spor; en nydelig ”verdensromrockballade”, hvor frontmann Stephen McBean og (bandets eneste kvinnelige medlem) Amber Webbers vokaler harmonerer praktfullt. Webber kan til tider minne om både Cat Power og PJ Harvey, og med hennes enormt kraftfulle røst er det er en absolutt fryd å høre på henne.
Det later til at syttitalls retrorock er i vinden for tiden. Da er det fint å se at Black Mountain for det meste innehar det mange band ser ut til å mangle, nemlig det nyskapende elementet. Vekslingen mellom mannlige- og kvinnelige krautrockvokaler fungere strålende, og det låter tidvis friskt. Dessverre mister bandet lytterens fokus flere steder underveis. Det 16-minutter lange rockeeposet ”Bright Lights” starter som en fin søndagstur i fjellet – ”det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær” – den positive innstillingen er tilstede og det meste virker overkommelig. Plutselig skifter værforholdene, himmelen åpner seg, de regntette klærne er ikke like tette lengre og positiviteten er dessverre blitt erstattet av irritasjon. Man er rett og slett lei, og skulle ønske at turen var over. Slik kan også Black Mountain oppleves på sitt svakeste.
”In The Future” er en svært grom, men også veldig ujevn plate. Det åpner med et brak, i herlig Sabbath/Velvet Underground-ånd, men dabber voldsomt av mot slutten idet platen virker å miste mye av fokuset.
6/10
Black Mountain på Myspace
”Monumental” - Kanskje det første og best beskrivende ordet som dukker opp idet åpningssporet ”Stormy High” sparkes i gang. Flere adjektiv følger; storslått, brummende, organisk, frodig, grom, overstrømmende. Analoge synther, dype bassriff, narkotikumreferanser og psykedelisk koring - her finnes nok av herlige syttitallselementer.
”Angels” kan nevnes som en av platens sterkeste spor; en nydelig ”verdensromrockballade”, hvor frontmann Stephen McBean og (bandets eneste kvinnelige medlem) Amber Webbers vokaler harmonerer praktfullt. Webber kan til tider minne om både Cat Power og PJ Harvey, og med hennes enormt kraftfulle røst er det er en absolutt fryd å høre på henne.
Det later til at syttitalls retrorock er i vinden for tiden. Da er det fint å se at Black Mountain for det meste innehar det mange band ser ut til å mangle, nemlig det nyskapende elementet. Vekslingen mellom mannlige- og kvinnelige krautrockvokaler fungere strålende, og det låter tidvis friskt. Dessverre mister bandet lytterens fokus flere steder underveis. Det 16-minutter lange rockeeposet ”Bright Lights” starter som en fin søndagstur i fjellet – ”det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær” – den positive innstillingen er tilstede og det meste virker overkommelig. Plutselig skifter værforholdene, himmelen åpner seg, de regntette klærne er ikke like tette lengre og positiviteten er dessverre blitt erstattet av irritasjon. Man er rett og slett lei, og skulle ønske at turen var over. Slik kan også Black Mountain oppleves på sitt svakeste.
”In The Future” er en svært grom, men også veldig ujevn plate. Det åpner med et brak, i herlig Sabbath/Velvet Underground-ånd, men dabber voldsomt av mot slutten idet platen virker å miste mye av fokuset.
6/10
Black Mountain på Myspace
FLERE ANMELDELSER
The Black Keys - Ohio Players
Skivebom med skiveutglidning. To til tre gode låter av totalt fjorten er ironisk imponerende til å være Dan Auerbach og Patrick Carney. Kanskje er det Beck sin skyld. >>
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>