Dette er et ambisiøst konseptalbum signert de skandinaviske elektronika pionerene The Knife, i samarbeid med Mt. Sims og Planningtorock. Navnet Dreijer forbinder sikkert mange med en av fjorårets store overraskelser, Fever Ray, men nå er duoen tilbake til røttene bokstavelig talt. Tematikken for albumet er nemlig lagt rundt selveste evolusjonen, basert på Charles Darwin’s klassiske bok ”Artenes Opprinnelse”.

Rent musikalsk plasseres prosjektet som electro-opera, så vi snakker rimelig avansert produksjon og lydbildet. Meget annerledes, og ikke minst bredt. Lyder kommer fra alle retninger, og blandes sammen i en stor seig og dronete smeltedigel. Vokalen? Ja, helt riktig… opera.

Skal ærligheten tale, så var dette noe undertegnede ville hive rett i dunken etter og hørt et par låter, nettopp fordi det er så sært at det nesten er laget for å være imponerende sært. Lovord fra ulike hold, gjorde riktignok til slutt at man nesten måtte presse seg i gjennom.

Photobucket

Dramatisk, uvirkelig og irriterende annerledes er likevel beskrivelsene man sitter igjen med. Sanger som stikker seg ut, er blant annet ”Geology”, ”Upheaved” og ”Annie’s Box”. Sistnevnte blir også gjort med alternativ vokal som et bonusspor på slutten.

Det er nesten umulig å anmelde dette verket, nettopp fordi det er så omfattende. Det tar lang tid å sette seg inn i det, og det føles på en måte ufullstendig som et studioalbum. In A Year er nemlig musikken til en forestilling. Det er likevel vakkert, og noe som garantert hadde gjort seg på den norske operascenen, med full live produksjon. Det er uansett liten tvil om at The Knife fortsetter å være den banebrytende, og kreative muskelen innenfor sjangeren i Europa.