Broken Social Scene har kuttet ned på kokkene og kuttet ned på sølet. De seks musikerne som nå er med på deres fjerde studioalbum har laget et radiovennlig album, som hører til i indiepopens toppklasse. Det er rent og pulserende samtidig som det skrangler godt, akkurat slik god indiepop skal høres ut. Rytmisk synthpop med referanser til sval elektronika og skitten indierock er akkurat det som gjør albumet til et perfekt sommeralbum og en perfekt indiefavoritt. Det er et ambisiøst album, med 14 låter og ei åpningslåt på nesten syv minutter. Etter Broken Social Scenes noe mer rotete selvtitulerte album fra 2005, er dette et ryddig album som samler trådene.

Frontmennene Kevin Drew og Brendan Canning har fått god hjelp fra John McEntire, bandmedlem i Tortoise og the Sea and Cake. McEntire har tidligere også produsert plater for Tortoise, Stereolab og Bright Eyes. The Sea and Cake hører man særlig referanser til på låta All to All.

Texicobitches henger seg lett på hjernen, blir allsangfavoritten og hitlåta. Parallelt med hitlåter viser de med All to All og Romance Grave at de kan lage rolige låter uten at de blir langtekkelige eller havner i klisjégraven. Romance Grave er kanskje i skrivende stund anmelders favoritt. Med referanser til Grandaddy, the Sea and Cake og Arcade Fire er Forgiveness to Rock et album fullstappet av låter man ikke får ut av hodet og som man gjerne ikke vil få ut av hodet heller.

Broken Social Scene høres ut som et band som har samlet troppene, børstet bort unødvendig rusk og hatt ett klart mål for øyet; nemlig å lage indiepop med kvalitet. Og det har de klart.







Broken Social Scene på Myspace