Le Corbeau - Moth on the Headlight
Upolert, lett og ledig fra Le Corbeau
Mitt første møte med dette bandet var konserten på Mono for et par uker siden.
Konserten blåste meg ikke av banen. Jeg hadde ikke tidligere hørt på Le Corbeau eller vært borti denne form for sjanger, eller rettere sagt, sjangermixing før. Rock med jazzinspirerte gjentakende takter og en sløv og kul vokal, samt støypartier og saxofon kjennetegner plata sammen med velgjørende gitarriff. Etter første gjennomlytting er dessverre låtene, gjennomgående, litt for like. Dette er kanskje en av farene ved å ha en så karakteristisk lyd som Le Corbeu har. Jeg får følelsen av å gå en tur i skogen, det skumrer og skogens dyr begynner å våkne til liv. Flott det, men jeg så begynner jeg å gå i ring, tar noen runder før jeg igjen kommer meg på rett vei.
Referanser kan trekkes i hytt og pine uten at jeg nødvendigvis treffer spikeren på hodet, for her er det så mye å se på. Men for å trekke linjer til et annet norsk band vil jeg si at enkeltspor minner meg om Serena Maneesh. De drømmende, mystiske notene treffer meg på samme måten.
Det er kanskje fordi Le Corbeus låtskriver og gitarist, Øystein Sandsdalen siden sist har turnert verden med nettopp Serena Maneesh.
Til slutt vil jeg kun trekke fram et spor, ikke fordi det er mitt yndlingsspor, men med et fantastisk gitarriff, en god og klangfyllt vokal og en hylende saxofon, skiller spor sju, Remains, seg ut i mengden av gjennomførte, men litt for like låter. Le Corbeau er et utrolig kult og gjennomført band, men Moth on the Headlight scorer midt på treet i min bok.
Le Corbeu på myspace.
Konserten blåste meg ikke av banen. Jeg hadde ikke tidligere hørt på Le Corbeau eller vært borti denne form for sjanger, eller rettere sagt, sjangermixing før. Rock med jazzinspirerte gjentakende takter og en sløv og kul vokal, samt støypartier og saxofon kjennetegner plata sammen med velgjørende gitarriff. Etter første gjennomlytting er dessverre låtene, gjennomgående, litt for like. Dette er kanskje en av farene ved å ha en så karakteristisk lyd som Le Corbeu har. Jeg får følelsen av å gå en tur i skogen, det skumrer og skogens dyr begynner å våkne til liv. Flott det, men jeg så begynner jeg å gå i ring, tar noen runder før jeg igjen kommer meg på rett vei.
Referanser kan trekkes i hytt og pine uten at jeg nødvendigvis treffer spikeren på hodet, for her er det så mye å se på. Men for å trekke linjer til et annet norsk band vil jeg si at enkeltspor minner meg om Serena Maneesh. De drømmende, mystiske notene treffer meg på samme måten.
Det er kanskje fordi Le Corbeus låtskriver og gitarist, Øystein Sandsdalen siden sist har turnert verden med nettopp Serena Maneesh.
Til slutt vil jeg kun trekke fram et spor, ikke fordi det er mitt yndlingsspor, men med et fantastisk gitarriff, en god og klangfyllt vokal og en hylende saxofon, skiller spor sju, Remains, seg ut i mengden av gjennomførte, men litt for like låter. Le Corbeau er et utrolig kult og gjennomført band, men Moth on the Headlight scorer midt på treet i min bok.
Le Corbeu på myspace.
FLERE ANMELDELSER
The Black Keys - Ohio Players
Skivebom med skiveutglidning. To til tre gode låter av totalt fjorten er ironisk imponerende til å være Dan Auerbach og Patrick Carney. Kanskje er det Beck sin skyld. >>
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>