Heroes & Zeros - Ghostly Kisses
Et skritt i feil retning
Da Heroes & Zeros i 2007 ga ut sitt debutalbum Strange Constellations, ble de av mange sett på som det nye norske rockehåpet, og til stadig sammenlignet med band som Motorpsycho. I 2009 kom oppfølgeren Simian Vices Moderen Decvices hvor de fortsatt var up-and-coming, var noe mørkere i uttrykket, og hadde lagt av seg mye av nybegynnerpreget. Nå kommer tredjeskiva Ghostly Kisses, og her har bandet tatt en betraktelig annerledes retning enn på de to forrige skivene. Der bandets låter tidligere var gitarbasert, har de nå blandet inn synth som dominerer lydbildet på de aller fleste låtene, uten at det løfter musikken til noen nye høyder.
Allerede på åpningssporet Change Is Nothing ligger synthen som et teppe over musikken som ellers ville vært ren og klar. Muligens meningen, men fryktelig irriterende. Bandet er kjent for stor episk musikk, men dette blir for stort, for mange lag, og låta føles som om den forsvinner i seg selv. Andresporet The Jig Is Up er i utgangspunktet et strålende popnummer, men har i en slutt så lang og intetsigende at man etter et par gjennomlyttinger automatisk trykker “next” etter 6-7 minutter.
Store deler av skiva høres ut som om den er inspirert av band som The Killers, hvilket i seg selv ikke nødvendigvis er en negativ ting, men låta Weather It Out høres rett og slett ut som noe The Killers har gitt opp og kastet fra seg, for så å bli fullført med nøyaktig samme sound og nøyaktig samme vokalfilter/stil som Las Vegas-bandet. Også Light Years og Salt Where the Sugar Should Be lider under The Killers-syndromet, og man tar seg selv i å savne Heroes & Zeros oppe i alt sammen.
Låta Amputee er skivas svakeste, en merkelig monoton elektronikasak med tilsvarende merkelig tekst, mens det absolutte høydepunktet på plata er Whistful Hands. Dette er en uptempo halvakustisk låt med nydelig melodi, og akkurat så enkel og ren som man skulle ønske at resten av skiva også var. Her er det ingenting som tildekker hverken melodi eller vokal og musikken står i forsetet. Da først hører man hvor godt bandet faktisk er, og hvilket potensiale de fortsatt har. Det gjelder bare å ikke dekke det til med for mange lag av fancy effekter.
Se Heroes & Zeros fremføre Whistful Hands med gjestevokalist Hanne Hukkelberg her:
Hør hele albumet her:
Allerede på åpningssporet Change Is Nothing ligger synthen som et teppe over musikken som ellers ville vært ren og klar. Muligens meningen, men fryktelig irriterende. Bandet er kjent for stor episk musikk, men dette blir for stort, for mange lag, og låta føles som om den forsvinner i seg selv. Andresporet The Jig Is Up er i utgangspunktet et strålende popnummer, men har i en slutt så lang og intetsigende at man etter et par gjennomlyttinger automatisk trykker “next” etter 6-7 minutter.
Store deler av skiva høres ut som om den er inspirert av band som The Killers, hvilket i seg selv ikke nødvendigvis er en negativ ting, men låta Weather It Out høres rett og slett ut som noe The Killers har gitt opp og kastet fra seg, for så å bli fullført med nøyaktig samme sound og nøyaktig samme vokalfilter/stil som Las Vegas-bandet. Også Light Years og Salt Where the Sugar Should Be lider under The Killers-syndromet, og man tar seg selv i å savne Heroes & Zeros oppe i alt sammen.
Låta Amputee er skivas svakeste, en merkelig monoton elektronikasak med tilsvarende merkelig tekst, mens det absolutte høydepunktet på plata er Whistful Hands. Dette er en uptempo halvakustisk låt med nydelig melodi, og akkurat så enkel og ren som man skulle ønske at resten av skiva også var. Her er det ingenting som tildekker hverken melodi eller vokal og musikken står i forsetet. Da først hører man hvor godt bandet faktisk er, og hvilket potensiale de fortsatt har. Det gjelder bare å ikke dekke det til med for mange lag av fancy effekter.
Se Heroes & Zeros fremføre Whistful Hands med gjestevokalist Hanne Hukkelberg her:
Hør hele albumet her:
FLERE ANMELDELSER
The Black Keys - Ohio Players
Skivebom med skiveutglidning. To til tre gode låter av totalt fjorten er ironisk imponerende til å være Dan Auerbach og Patrick Carney. Kanskje er det Beck sin skyld. >>
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>