Five Finger Death Punch - American Capitalist
Sinnarock på sitt mest skamløse
Et kjapt blikk på platecoveret til American Capitalist røper hurtig at beskjedenhet ikke står på Five Finger Death Punchs agenda. Dog, dette er noe fansen allerede er mer enn klar over; albumet er californiernes tredje, og heller ikke denne gangen maler de med annet enn de aller bredeste penslene. Men selv om det er lett å høre appellen i karenes brutale uttrykk, er det i lengden verken særlig fornøyelig eller spesielt sympatisk.
For lite har endret seg siden andreskiven, War Is The Answer, gjorde at bandet plutselig ble omtalt som metalsjangerens nye arenahåp. Her serveres en hardtslående blanding av aggresjon, groove og oppløftende melodier signert frontmann Ivan Moodys fleksible stemme. Helhetlig låter det dermed muskuløst, direkte og som oftest ganske hissig. Lamb Of God blir fort et svært åpenbart referansepunkt, nimannskollektivet Slipknot et annet.
Men samtidig er det en betydelig kvalitetsforskjell mellom Five Finger Death Punch og bandets inspirasjonskilder. Førstnevnte lener seg nemlig så mye på generisk stilart at de mister en god del av den substansen som gjør beslektede storheter interessante. Låtmaterialet på American Capitalist har derfor en tendens til å bli frustrerende oversimplistisk, skuffende lite overbevisende, og etter hvert også noe slitsomt å høre seg gjennom.
Leflingen med radio-vennlig alternativ rock får dessuten ofte Five Finger Death Punch til å fremstå som et flauere band enn nødvendig. På sitt beste har kvintettens melodiske stunder et annenrangs Disturbed-aktig preg over seg. På sitt pinligste minner de først og fremst om Nickelback. Da hjelper det heller lite at ingen av besetningens medlemmer er mye til lyrikere, noe som gjør spor som nasjonalromantiske The Pride og powerballaden Remember Everything til ren tristesse.
Altså blir American Capitalist aldri en nevneverdig overveldende affære. Er du tilfeldigvis en fribryter på jakt etter ny entrémusikk – eller bare noen som setter litt for god pris på upretensiøs sinnarock – er Five Finger Death Punch en ypperlig anbefaling. Men på mannskapets tredje utgivelse finnes det avgjort mindre å nyte enn å irritere seg grønn over.
Five Finger Death Punch på Facebook
For lite har endret seg siden andreskiven, War Is The Answer, gjorde at bandet plutselig ble omtalt som metalsjangerens nye arenahåp. Her serveres en hardtslående blanding av aggresjon, groove og oppløftende melodier signert frontmann Ivan Moodys fleksible stemme. Helhetlig låter det dermed muskuløst, direkte og som oftest ganske hissig. Lamb Of God blir fort et svært åpenbart referansepunkt, nimannskollektivet Slipknot et annet.
Men samtidig er det en betydelig kvalitetsforskjell mellom Five Finger Death Punch og bandets inspirasjonskilder. Førstnevnte lener seg nemlig så mye på generisk stilart at de mister en god del av den substansen som gjør beslektede storheter interessante. Låtmaterialet på American Capitalist har derfor en tendens til å bli frustrerende oversimplistisk, skuffende lite overbevisende, og etter hvert også noe slitsomt å høre seg gjennom.
Leflingen med radio-vennlig alternativ rock får dessuten ofte Five Finger Death Punch til å fremstå som et flauere band enn nødvendig. På sitt beste har kvintettens melodiske stunder et annenrangs Disturbed-aktig preg over seg. På sitt pinligste minner de først og fremst om Nickelback. Da hjelper det heller lite at ingen av besetningens medlemmer er mye til lyrikere, noe som gjør spor som nasjonalromantiske The Pride og powerballaden Remember Everything til ren tristesse.
Altså blir American Capitalist aldri en nevneverdig overveldende affære. Er du tilfeldigvis en fribryter på jakt etter ny entrémusikk – eller bare noen som setter litt for god pris på upretensiøs sinnarock – er Five Finger Death Punch en ypperlig anbefaling. Men på mannskapets tredje utgivelse finnes det avgjort mindre å nyte enn å irritere seg grønn over.
Five Finger Death Punch på Facebook
FLERE ANMELDELSER
The Black Keys - Ohio Players
Skivebom med skiveutglidning. To til tre gode låter av totalt fjorten er ironisk imponerende til å være Dan Auerbach og Patrick Carney. Kanskje er det Beck sin skyld. >>
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>