For å være ærlig, så var det Oslo-baserte bandet Caves of Steel helt ukjent for meg da jeg ble tipset om å sjekke ut deres seneste utgivelse, Revisioned, som kom ut for en drøy måned siden. Dette viste seg å være den tredje utgivelsen fra bandet, som debuterte tilbake i 2010, og sjangermessig plasserer dem seg godt inn i postrock-universet, med tidvis sterke dragninger mot post-metal, der sistnevnte er med på å gjøre bandets uttrykk meget spennende og ikke minst utrolig bra.

Det er nemlig en meget god plate Caves of Steel har kommet ut med, der bandet setter standarden ved åpningslåten Parallax samtidig som dem tar det enda noen hakk opp på de to påfølgende låtene Dunning-Kruger og Silver Bullet. Herlig postrock som både følger sjangerens "normale" oppsett samtidig som bandet i tillegg drar litt ekstra på med lavmælte aggressive metal-tendenser. Men som aldri blir stygt, aldri bråkete, bare ren og pur glede av at dem virkelig treffer med den musikalske stemningen der man ønsker at den skal treffe.

Midtpartiet blir dog litt mindre interessant, låtene her klarer ikke helt å holde på entusiasmen fra første del av platen, og nærmest ubevist mister man litt av oppmerksomheten til det man hører på. Den kommer derimot sterkt tilbake så snart Codeine tar form. Dette viser seg å være nok en god låt som er med på å danne en fantastisk god avslutning av platen, for fra denne til avslutningslåten What Happens To You Here Is Forever, som for øyeblikket står igjen som platens beste spor, ebber ut viser Caves of Steel igjen stor klasse og ikke minst utrolig bra låtteft. Om man kanskje ikke akkurat har fått tårer i øynene (var dem litt tørre i dag?), så er det i alle fall tendenser til gåsehud og da trenger man strengt tatt ikke noe mer. Det er bevis nok på at Caves of Steel og deres seneste utgivelse, Revisioned, falt i smak.

Caves of Steel på Facebook

Caves of Steel på Bandcamp