Åpningssporet New World må man kunne si at er en gedigen "fuck you" til Mark Hoppus og Travis Barker, som kastet Tom Delonge ut av bandet via internett tidligere i år. I videoen slår Tom i stykker en bassgitar og et trommesett med slegge, og jobber seg videre gjennom sin tjuetre år lange gitaristkarriere i poppunkbandet med slegga før han setter seg ned. Punktum?

Endless Summer er et litt mer utydelig spor, dette var kanskje ment for det siste AvA-albumet? Tom er kanskje ikke den beste låtskriveren, men upbeat låter med fengende refreng kan han fortsatt. Det merkes at han er litt for gammel til å skrive om å være tenåring og ha sommerforelskelser, hele låta blir flat og kjedelig.

Så kommer den store overraskelsen. Suburban Kings er et nakent og sårt spor om oppveksten hans, i Poway, California. Han synger om foreldrenes skilsmisse, om å være pøbelunge, om å flytte for seg selv, og drømmen om punkrock og å være rockestjerne fremfor fattig og ung i Suburbia. Det er vanskelig å ikke like noe så ærlig.

Han fortsetter i The Invisible Parade. Sangen har han dedikert til broren sin, som er i Special Forces i Afghanistan. Her er narrativen noe annen, det er tydelig at han har fått fortalt hvordan stemningen og følelsen er der nede, det føles mest som han siterer et brev de har fått, noe som sikkert og er meningen. Delonge har fått mye pepper over de siste årene fordi han ikke kan synge, men stemmen hans alene med en akustisk gitar er ikke ubehagelig å høre på. At han ikke klarer å treffe de samme høye notene han skrek inn i mikrofonen som nittenåring synes jeg det er dårlig gjort å holde mot han. Tjuetre år med whisky og rock&roll har helt sikkert gjort sitt.

Circle Jerk Pit har blitt genierklært i flere musikktidskrift, og for meg høres det mest ut som fortsettelsen på My First Punk Song fra side-prosjektet Box Car Racer sitt selvtitulerte album. Dette bandet var forøvrig en av de store kranglene som til slutt gjorde ende på Blink 182. Men, det er en veldig lang historie.

Så kommer det to spor som helt tydelig skulle vært på en eller annen AvA-plate. Landscapes og Animals er hardt preget av Delonges fascinasjon for bandet U2.

Den siste låta er det vanskelig å si noe lurt om. Starten er fantastisk på alle måter, når gitarriffene begynner sitter den seksten år gamle Blink-fanen i meg og hopper i setet, men vi må seriøst snakke om teksten. Golden Showers in the Golden State handler om hvordan alle som bor i California har seriøse seksuelle avvik. "You can take a dump on my chest, if that's ok?". Seriøst, Tom? Ja, man kan ikke forvente for mye fra mannen som gav oss "I wanna fuck a dog in the ass", men fyren er snart førti. Han vet hvordan han kan skrive obskure tekster uten å være bare teit.

Alt i alt er demoplata til Delonge helt grei. Han er, og vil alltid være en middels talentfull dude med grandiose visjoner. Og han skal slippe 5 skiver til i 2015. Vi venter spent.

Wikipedia
Twitter