Med En ny side slipper Paul Bernard sitt første helnorske album. All tekst og musikk er skrevet, produsert, mikset og fremført av artisten selv, med flere lokale bidrag på mange av låtene. I tillegg er han også mannen bak coverdesignet.

En av mange ting som skiller Paul Bernard fra andre hiphopere, er hans tilnærming til beats og det rent musikalske. Denne platen er intet unntak. Heller tvert imot. Bernard tar her enda et steg bort fra den tradisjonelle hiphopen, hvor produksjonen beveger seg innom flere subsjangre innen rock, pop og med nydelige instrumentalpartier. Hans evne til å skrive og fremføre sterke tekster er påfallende, og både tekst og musikk oppleves som tidløst og ærlig.

Paul Bernard, som til tillegg til å være artist, har mange års erfaring som produsent for artister som Salvador Sanchez, Oral Bee og Tone Rose bak seg, er veldig opptatt av tekster og musikalsk uttrykk, noe som gjør at han finner det veldig naturlig å også fremføre låtene selv. I livesammenheng, stiller han med fullt band, og går under navnet Paul Bernard & The Family Values. Selv var jeg så heldig å få oppleve dem under Usig Festivalen i fjor høst, hvor de virkelig imponerte de fremmøtte. Men tilbake til En ny side.

Albumet åpner med et deilig brak. Ulven uten flokk er en virkelig godbit med en symfonisk og filmatisk produksjon, som beveger seg mot mørket og er inspirert av svartmetall. En perfekt start på platen. Den følges opp av en like bra låt,Sånne Dager II hvor lydbildet står i sterk kontrast til åpningssporet. Her snakker vi akustisk gitar og vakre harmonier. Fin vokal og veldig kult når man skifter over til litt åttitallsinspirert elektrisk gitarsolo. Gode bidrag fra Fredrik Søreide og Bitten-Helen. Låten er også nylig utgitt som albumets første singel.

Herfra fortsetter vi med noen ok men litt mindre minneverdige låter, selv om Alltid Igjen vokser seg stor i løpet av i løpet av de drøye seks minuttene den varer. Den går fra en nesten demopreget intro til å bygge seg opp mot slutten og avslutte helt fabelaktig. Stort og svevende.

Platens kanskje aller største høydepunkt kommer som nummer syv i låtrekken. Family Values II med Yngve Eide er en norsk versjon av den engelske låten fra debutplaten Sånne dager. Låten treffer knallhardt og gir en soleklar toppkarakter i enhver karakterskala. Fantastisk tekst og fantastisk produksjon gjør dette til et lite mesterverk, og er noe av det bedre jeg har hørt i 2015, til tross for at det «bare» er en ny versjon av en gammel låt.

Den neste virkelige juvelen på platen er den norske versjonen av Every Now & Then, også dette en ny versjon av en gammel låt. Men også her treffer Paul Bernard innertier med nytolkningen som han har lagt på b-siden av albumet. Også her kjenner jeg låten langt inni sjelen. Jeg regner med at artisten selv også er glad i disse to låtene, siden de er omorkestrert og oversatt før de nå blir gitt ut på nytt.

Godbiter finner man også mot slutten av utgivelsen. Flammene er både instrumentalt og tekstmessig helt nydelig, med en fantastisk kul beat. Starter rolig og går over i litt gotisk industrialrock, før den sovner inn igjen i nydelig akustikk. Dette er kunst. Den etterfølges av det vakre instrumentalstykket Pusterom. Klingende navn på en instrumental på et rapalbum! Så har vi kommet til utgivelsens siste låt, Mellom Skyene. Dette er en helt glitrende avslutning på albumet. En meget tøff låt som jeg har blitt veldig glad i de siste par ukene.

En Ny Side er alt i alt et tidvis fantastisk album, selv om den kan oppleves som noe ujevn. Det er ingen tvil om at ikke alle låtene holder samme nivå, noe som jo er ganske normalt. Men selv om ikke alle låtene er topplåter, sitter jeg igjen med syv-åtte fantastiske spor, hvorav to av dem lett kan karakteriseres som rene kunstverk. Paul Bernard er definitivt en usedvanlig kreativ og solid artist, som er både tekstforfatter, musiker og produsent på et veldig høyt nivå.

Platen slippes digitalt fredag 28.august. (Valiant Sounds) Albumet er todelt, og deles inn i en A og en B-side.