Sist vi hørte noe fra Trevor Powers, best kjent bak Youth Lagoon, var lyder fra verdensrommet det som gjaldt med låta Worms. Siden den gang kan det trygt sies at han har blitt litt mer jordnær, på flere måter.

Når han nå slipper Savage Hills Ballroom viser det seg at grepet har blitt fastere og at han selv har modnet. Førsteplata og ungfolen The Year of Hibernation var en uskyldig og romklangende vakker affære, mens dens lillebror Wonderous Bughouse var en ny rampete fase i Powers sitt liv der tilsynelatende trippy effekter og psychedelia var en høydare.

Sånn sett har San Diego-mannen (forøvrig 26 år gammel) blitt “voksen”. Romklangen er borte og dopet konsumeres i minimale monn, om det konsumeres i det hele tatt, og dermed er den Youth Lagoonske uforutsigbarheten forsvunnet.



Men dette er en artist i progresjon og som utfordrer seg selv. På The Knower tar han for eksempel i bruk en Bon Iversk blåserekke. For første gang er også to tideler av albumet rene instrumentale låter, kledelig som del av et konseptalbum om det er det Savage Hills Ballroom prøver å være. Sistelåta X-Ray er spesielt fin.

Det samme gjelder skivas sterkeste kort, Highway Patrol Stun Gun, som både er symfonisk, upbeat og på samme kvalitetslinje som det beste av det Youth Lagoon tidligere har bydd på i karrieren.

Resten er en jevn fordeling med halvveis kurrante og halvveis forglemmelige låter. Rotten Human sin elektroniske rytme og Destroyer-ske innslag av et ukjent, men saksofonaktig insturment gjør seg godt.



Kerry drar ned kvalitetspreget igjen, som en slags Daniel Powter pianopop-pastisj og Again litt opp igjen med sitt utagerende mellomparti.

Til Youth Lagoon å være er heller ikke Savage Hills Ballroom en vellykket oppskrift, i hvert fall ikke hvis du som undertegnede fremdeles knuger for hardt på The Year of Hibernation.

Powers sitter i hvert fall ikke fast i samme spor, og selv om det i seg selv er et godt tegn, pågår fortsatt jakten etter å gjenfinne suksessoppskriften.