Med et bandnavn som Døden er det i utgangspunktet utrolig fristende å komme opp med den ene klisjéaktige assosiasjonen etter den andre, men etter å ha hørt gjennom den selvtitulerte debutplaten til Trondheimsbandet noen ganger er det like greit å la musikken tale for seg selv. For dette er rett og slett herlig rocka, godt plantet ned i hardcorens grunnflate, men som likevel drar inn elementer fra atskillig flere sjangrer og med det gir bandet seg selv muligheten til å favne flere.

Av media har bandet tidligere blitt beskrevet som en "veritabel hardcore-supergruppe", og bandets medlemmer har alle i en lengre periode vært en del av Trondheim bys musikkmiljø. Tidligere har dem spilt i band som Desperado, Seid, Rifu, Disco Violente og Black Moon Circle, men nå er det altså Døden som gjelder. De spilte under fjorårets Pstereofestival og tidligere i år var det mulig å se dem under Trondheim Calling, og 19. februar kom altså debutplaten ut.

Den er, som allerede nevnt, herlig rocka, og det er ikke tvil i at Døden virkelig vet hvor dem ønsker at veien skal gå. For tidvis er dette veldig storslagent, og ikke minst veldig lett å like, men samtidig ligger det et dystert teppe over låtene. Det synges om tiden vi lever i, og om hvordan medmenneskelig forhold bare blir kjøligere og kjøligere, noe man også finner igjen i platens låttitler. Som blant andre Skål for undergangen, Tråkke i egne fella og Vi har venta så leng på ingenting.

At det hele synges på norsk forsterker innholdet i tekstene samt at det gir selve låtene en ekstra dimensjon, og kanskje viktigst av alt, det høres og oppleves veldig naturlig og riktig. For man finner ingen nedturer på denne platen, bare en haug av gode låter, med det småpompøse avslutningsnummeret Vi har venta så leng på ingenting, Gjenvinning av håpløshet, åpningslåten Skål for undergangen og platens mest utypiske låt; Tråkke i egne fella som personlige favoritter så langt.

Så med det får vi håpe at dette ikke er det siste vi hører fra Døden, vi sier nemlig ja takk til mer!

Døden på Facebook