«(…) Jag har krigat för den här platsen, krigat för att berätta min historia och jag kräver att ni lyssnar(…) Så, här är min historia, idag släpper jag albumet om mitt liv.» skrev Silvana Imam på Facebook-siden sin da hun delte albumet Naturkraft med verden.

I 2013 debuterte Silvana Imam med Rekveim, etterfulgt av to EP’er – När du ser mig - Se dig og Jag Dör För Dig. For å forstå hypen med den svenske rapartisten, må man også kjenne til bakgrunnen hennes. Sammen med sin litauiske mor, syriske far og storesøster kom hun til Sverige for 25 år siden, bare fire år gammel. I dag har hun en mastergrad i psykologi og er medlem av RMH Sweden som er et slags hiphop-kollektiv. Og så er hun åpen homofil.

Albumet åpnes med et dikt som Silvanas mor leser på litauisk. Også på Talal, spor tolv, leser faren et dikt på arabisk. Naturkraft er preget av personlighet fra start til slutt og man kan ikke annet enn å bli sugd inn i Imams univers. Hon Va som er neste i rekken er en personlig fortelling om alle opp- og nedturene i livet hennes, fra da hun kom til Sverige til hun kom ut av skapet og ble en del av RMH.

Høydepunktet på hele opplevelsen er uten tvil I.M.A.M. pt. 2 med svenske Babak Azarmi og norske Unge Ferrari. Et kaotisk og skarpt nummer som setter seg på hjernen. Andre lyspunkter er Power Range og Helt Fucked med Michel Dida som er to energiske låter med sint lyrikk. Ta Av Deg er et annerledes nummer om nachspiel-sex med en selvsikker Imam på toppen. Også det avsluttende og harmoniske nummeret Väck Mig När Ni Vaknat, igjen med gjesteopptreden fra Unge Ferrari, er en favoritt.

Det fins bare en Imam, og som hun selv rapper, så er hun en naturkraft som bør brukes. Selv om Naturkraft aldri topper helt, på grunn av for mye gjentagelser, treffer de fjorten spor fortsatt rett inn i hjertet. Budskapet er soleklart – Imam skal male Sverige i regnbuefarger.

Se opptreden av I.M.A.M. pt.2 med Babak Azarmi og Unge Ferrari under Stockholm Fashion Week som fikk alle til å prate.

I dag, tirsdag 5. april, kan du oppleve Silvana Imam live på Rockefeller. Billetter kjøper du her.