Når nå Green Day slipper sitt tolvte studioalbum er de på et sted i karrieren der de på ny er i en slags angrepsposisjon. Albumtriologien iUNO!, iDOS!, iTRÉ! fra 2012 fikk aldri den kommersielle suksessen man håpet på, og i ettertid ser det først og fremst ut som et prosjekt der bandet trengte å tømme seg for alt som kunne spire og gro av låtideer. På Revolution Radio er det et mer fokusert Green Day som kommer til syne, det er tydelig at låtskriver Billy Joe Armstrong trengte trilogiprosjektet for å skrive seg helt tom å gi ut det som kan sies var et svært varierende låtmateriale – både i stil og kvalitet – før han nå har skrevet og gitt ut det beste Green Day låtene siden 2004.

Først og fremst så høres Revolution Radio veldig bra ut – det er velprodusert, uten å miste for mye edge – sounden på trommer, gitar og bass er det virkelig jobbet mye med, så de rocka låtene som førstesingel Bang Bang får den kraften de skal ha, mens de mer rolige låtene får et mer dynamisk lydbilde der de ulike instrumentene kommer skikkelig igjennom. Det er bandet selv som har produsert albumet i eget studio og etter 25 år i bransjen, fremstår Green Day som et band som selv godt vet hvordan de vil høres ut og som vet hva som skal til for at de skal høres akkurat sånn ut.

Det er 22 år siden Green Day for første gang forandret musikkverden, da de ga ut megasuksessen Dookie som solgte i bøtter å spann og virkelig utnyttet muligheten Nirvana hadde skapt da de ga ut Nevermind i 1991. Nirvana sparket inn døren, mens Green Day, The Offspring og senere Blink-182 løp inn i den kommersielle musikkverden og gjorde tre-greps punken til allemannseie – om noe mer melodiøs og velprodusert enn den hadde vært på 70-tallet. Selv om Dookie ble en megasuksess og Green Day fram til starten av 2000-tallet bygget seg opp som et habilt stadioband i USA, klarte de aldri å følge opp suksessen på albumfronten. Da de i 2004 skulle gi ut albumet American Idiot var det få som hadde store forventninger – det var ikke mange som så på Green Day som et relevant band lenger. American Idiot floppet derimot ikke, det ble en megasuksess som også overgikk Dookie. Green Day utnyttet ”slutten” av MTV-æraen der musikkvideoene ble hyppig spilt og flere av låtene hadde stor rotasjon på både alternative og kommersielle radiostasjoner. Green Day hadde igjen gjort seg relevante for en ny generasjon og et nytt tiår og kunne legge verden for sine føtter. Bandet har siden den gang med jevne mellomrom turnert de største stadionene og festivalene i verden, og kunne antagelig gjort det i en del år til uten å ha gitt ut noe nytt. Så det store spørsmålet er om Green Day for tredje gang og i sitt tredje tiår klarer å gjøre seg relevante med Revolution Radio?

Det er faktisk en stor mulighet for det, samtidig er det mye vanskeligere å lese på forhånd hva som slår an og ikke i dagens musikkbransje – da de tradisjonelle kanalene ikke lenger er like viktige. Førstesingelen Bang Bang har til nå gjort det godt på radio og promoteringen av singelen, det nye albumet og den kommende verdensturneen har vært godt synlig i sosiale medier. Det blir spennende å se om det finnes en megahit på Revolution Radio De åpenbare kandidatene er kanskje den voldsomme stadionrockeren Still Breathing og superfengende Youngblood, men igjen det er vanskelig å si hva som slår an i dagens streamingmarked. Billy Joe vise i hvert fall på Revolution Radio at han fortsatt kan skrive relevante og dagsaktuelle tekster der han tar for seg samfunnsproblemer som skolesytinger uten å bli for pretensiøs.

Styrken til både Billy Joe Armstrong som låtskriver og Green Day som band både på album og på scenen er at de ikke ser ut til å miste ungdommeligheten som har vært et av kjennetegnene fra starten. Punkete låter som Youngblood kunne likeså godt vært snerret ut av en 18-årig Billy Joe som av en 44-åring. Energien Green Day viser på sitt nye album kommer de garantert til å ta med seg ut på scenen der de alltid leverer og det nye låtmaterialet kommer til å berike en allerede velfylt konsert set-list.

Det er lenge siden Green Day var et punk-band, men på sitt nye album tar de med seg energien fra punken og har laget et av årets beste rockealbum. Bandet selv sier de aldri har vært bedre selvsagt, men det er i hvert fall ingen tvil om at de er bedre enn på veldig lenge. Så blir det opp til nye og gamle fans å bedømme om Revolution Radio kommer til å gå inn i historiebøkene som en Green Day-klassiker eller ikke. Gjør den det er det ikke tvil, da har Green Day klart kunststykket å gjøre seg relevante i sitt tredje strake tiår.