Kråkesølv
Pangea
Kråkesølv har laget nok en vakker og drømmende plate.
Det låter fint, det låter stort og det låter spesielt bra og mektig av tittelsporet ”Pangea” - som eksploderer som et stjernesmell av dimensjoner.
Denne gangen har de fått hjelp av multi-talentet og genierklærte Lars Horntveth fra Jaga Jazzist. Noe som kan høres spesielt godt på låta ”Vi” – som tidvis puster og pulserer som en symbiose mellom Radiohead og Jaga Jazzist – og som til slutt drar seg ut i en lang progressiv affære. Horntveth har satt sine spor over hele plata og han har sikkert bevisst valgt å ikke røre og rote for mye med bandets genuine greie som funker veldig fint på egenhånd. Men – og det er her mitt lille men kommer inn – Kråkesølv har laget en kompakt, en total og en komplett plate. Men - jeg skulle gjerne likt å se enda litt mer av produsent Lars Horntveth på denne platen når han førstes er her – kanskje noe mer tematikk, kanskje noe mer arrangement av stryk eller blås, kanskje noe mer variasjon i instrumentasjonen for å bryte litt med det Kråkesølv-soundet vi allerede kjenner godt fra før. Bare noen enkle kassegitarer og noe nakent piano kunne gjort mye. Men igjen – jeg forstår valgene – man vil gjerne bevare det som er så genuint Kråkesølv.
Det låter som nevnt veldig gjennomført og vi ledes gjennom ni vel arrangerte låter i et drømmende landskap med store klanger. Personlig hadde jeg vel ønsket å høre en progresjon videre forbi de to elektriske gitarene, bassen og trommene – jeg kunne gjerne ha tenkt meg å høre Kråkesølv i noen andre lydlandskap. Tidvis kan det bli litt monotont og enveis lydmessig med de samme valgene som gjøres på samtlige låter.
Tekstmessig er det tidvis stort og ambisiøst – igjen spesielt i tittelsporet ”Pangea”. Jeg synes det er spennende og interessant at de velger å bruke elementer og temaer som Pangea – om kloden slik den var. Og vardøger – en varslende ånd fra gammel norsk folketro. Personlig skulle jeg gjerne ha sett mer av dette universet, av mystikken, av kollasjer som bygger bilder i hodet til lytteren. Men dessverre blir det for min del litt mye du, du e, æ e æ óg over hele linja og litt platt tekstmessig. Men igjen – dette er jo et spørsmål om valgene man tar og smaken.
Høydepunktene etter min mening er tittelsporet ”Pangea”, ”Du mein det som ein trøst” og avslutningen ”Vardøger” – noen vidt forskjellige komposisjoner – den første en eksplosjon, den andre en hengebru av vakker lyd og den siste som en flytende farvel-og-god-natt-sang.
krakesolv.no
Denne gangen har de fått hjelp av multi-talentet og genierklærte Lars Horntveth fra Jaga Jazzist. Noe som kan høres spesielt godt på låta ”Vi” – som tidvis puster og pulserer som en symbiose mellom Radiohead og Jaga Jazzist – og som til slutt drar seg ut i en lang progressiv affære. Horntveth har satt sine spor over hele plata og han har sikkert bevisst valgt å ikke røre og rote for mye med bandets genuine greie som funker veldig fint på egenhånd. Men – og det er her mitt lille men kommer inn – Kråkesølv har laget en kompakt, en total og en komplett plate. Men - jeg skulle gjerne likt å se enda litt mer av produsent Lars Horntveth på denne platen når han førstes er her – kanskje noe mer tematikk, kanskje noe mer arrangement av stryk eller blås, kanskje noe mer variasjon i instrumentasjonen for å bryte litt med det Kråkesølv-soundet vi allerede kjenner godt fra før. Bare noen enkle kassegitarer og noe nakent piano kunne gjort mye. Men igjen – jeg forstår valgene – man vil gjerne bevare det som er så genuint Kråkesølv.
Det låter som nevnt veldig gjennomført og vi ledes gjennom ni vel arrangerte låter i et drømmende landskap med store klanger. Personlig hadde jeg vel ønsket å høre en progresjon videre forbi de to elektriske gitarene, bassen og trommene – jeg kunne gjerne ha tenkt meg å høre Kråkesølv i noen andre lydlandskap. Tidvis kan det bli litt monotont og enveis lydmessig med de samme valgene som gjøres på samtlige låter.
Tekstmessig er det tidvis stort og ambisiøst – igjen spesielt i tittelsporet ”Pangea”. Jeg synes det er spennende og interessant at de velger å bruke elementer og temaer som Pangea – om kloden slik den var. Og vardøger – en varslende ånd fra gammel norsk folketro. Personlig skulle jeg gjerne ha sett mer av dette universet, av mystikken, av kollasjer som bygger bilder i hodet til lytteren. Men dessverre blir det for min del litt mye du, du e, æ e æ óg over hele linja og litt platt tekstmessig. Men igjen – dette er jo et spørsmål om valgene man tar og smaken.
Høydepunktene etter min mening er tittelsporet ”Pangea”, ”Du mein det som ein trøst” og avslutningen ”Vardøger” – noen vidt forskjellige komposisjoner – den første en eksplosjon, den andre en hengebru av vakker lyd og den siste som en flytende farvel-og-god-natt-sang.
krakesolv.no
FLERE ANMELDELSER
Levi Henriksen & Babylon Badlands - Aldri var november så lys
Tidenes første livealbum fra Kongsvinger >>
Ulver - Liminal Animals
Ulver leverer framleis musikk på sin måte og med høg kvalitet på Liminal Animals >>
Great Tide - Daywatcher
Kvalitet, kvalitet og atter kvalitet. Great Tide leker ikke, de feinschmecker det! >>
Sondre Lerche - Two Way Monologue - 20th Anniversary
Et av hans beste album, nå på vinyl med 4 eksklusive bonuskutt >>
Paul McCartney & Wings - One Hand Clapping
Paul McCartney og Wings byr på en liten skattekiste med nye og gamle låter i den kinoaktuelle dokumentarfilmen "One Hand Clapping". >>