Apoptygma Berzerk var omdreiningspunktet i et gryende elektronika-miljø i Fredrikstad på begynnelsen av 1990-tallet. Et utall band og prosjekt, særlig inspirert av klassisk elektronika som Kraftwerk og Depeche Mode iblandet et mer industrielt uttrykk, vokste fram ved Glommas utløp. I engere, elektroniske kretser fikk byen hedersnavnet Elektronikstad. Apoptygma Berzerk var de eneste som klarte å ta steget ut fra hjembyen og etablere seg på en internasjonal scene.

Apoptygma har hatt en varierende besetning, grunnlegger og låtskriver Stephan Groth har i praksis drevet prosjektet i 25 år. Stephan er sønn av Jan Groth (1946-2014), frontfigur i progrockbandet Aunt Mary og distriktets første internasjonale rockestjerne.

Apoptygma debuterte som industriell synth/goth-duo med 12-tommeren Ashes to Ashes. Albumdebuten fra 1993, Soli Deo Gloria og oppfølgerplata 7 (1996) fortsatte i samme lydmessige spor. Welcome To Earth fra 2000 var mer preget av popmelodier med den nydelige Kathy’s Song som både album-, karrierehøydepunkt. Poputtrykket ble ytterligere utviklet på Harmonizer (2000). De neste platene You And Me Against The World (2005) og Rocket Science (2009) faller nærmest under kategorien stadion-/indie rock.

Stephan Groth oppsøker sine musikalske røtter med årets utgivelse Exit Popularity Contest. Albumtittelen antyder at opphavsmannen kanskje har gått lei av den musikalske retningen på sine to foregående album. Ni av ti spor er rene instrumentallåter som minner mest om Jean Michel Jarre og Kraftwerk. Vokalen kommer inn på sistesporet U.T.E.O.T.W som er en nyinnspilling av hiten Until The End Of The World fra 2002.

Det er jo litt rart at han ikke har gjort dette før. Meloditeften til Groth er såpass velutviklet at han er i stand til å fange lytteren med synthesizeren alene. Det tar likevel tid før Groth får helt grepet om meg. På nest siste spor Rhein Klang sitter jeg i synthsaksa. Denne umiddelbare elektroniske perlen fungerer også som en portåpner for resten av plata. Låtene er lange, og krever en del lyttinger før de trenger innerst inn i øret. De fleste sporene inneholder noen finurlige melodivrier, men disse dukker ikke opp før etter fem-seks minutter. Dette er ikke musikk for den utålmodige musikkstreameren. Exit Popularity Contest er da heller ikke å finne på Spotify.

Exit Popularity Contest er en musikalsk hjemkomst. Synth-pioneeren fra Fredrikstad har med dette blitt patriarken for det elektroniske musikkmiljøet i byen. Men det er ikke mye de ser til ham der hjemme for tida, han er stort sett i utlandet et sted, og spiller for sin sakte, men sikkert voksende fanskare.