Chris Robinson, bedre kjent som vokalist i countryrock-bandet The Black Crowes, har de siste fem-seks årene viet all sin tid til fellesskapet i Chris Robinson Brotherhood (CRB). Siden den gode debuten, Bad Moon Ritual i 2012, har bandet levert flere mer eller mindre godkjente album.

If You Lived Here, You Would Be Home By Now opprettholder formen, men de fem låtene på utgivelsen er mer ujevne i kvaliteten og trigger ikke helt den samme interessen som forgjengerne, da spesielt førsteplata.

Ikke dermed sagt at albumet ikke har noe å by på. Her er noen spor som viser hva bandet innehar av musikalsk skaperkraft. Robinson synger som vanlig mesterlig, og musikken som hans kompanjonger legger til grunn, er både innholdsrik og behagelig. I særlig åpningssporet New Cannonball Rag og Shadow Cosmos kommer denne utsøkte kombinasjonen tydeligst frem. Ikke bare er det vakkert, men bandet utfordrer og leker. Akkurat der CRB har sin styrke. De gode melodilinjene, det nydelige samspillet, den kreative jam-følelsen.

Det er pent i avslutningen Sweet Sweet Lullaby, men det er i låter som New Cannonball Rag og Shadow Cosmos at denne gjengen i størst grad minner lytteren på hvorfor de i utgangspunktet fenget. Hvordan de lokket deg inn i et nokså anarkistisk musikalsk prosjekt på starten av 10-tallet.

CRB skuffer ikke, men de fristet enda mer da de var hakket rufsere i kantene, mer psykedelisk og tok større sjanser. Det var kanskje lettere å slippe seg helt løs da bandet var nyetablert, da det hele bar preg av å være et overskuddsfenomen. Likevel: Robinson og co viser heldigvis fortsatt elementer av en slik innstilling. CRB er nok spennende i liveformat. Håper de en dag blir mulig å se på en festival her hjemme.

Bandets hjemmeside her