
Jonas Alaska
Fear Is A Demon
Mørkere til sinns enn tidligere, men like god på låtsnekring!
Det har gått seks år siden Jonas Alaska kom inn i det norske musikklivet, med melankolske folkpoplåter, utpekt som Norges nye Bob Dylan. Nå er han tilbake med sin fjerde plate Fear Is A Demon og det låter umiskjennelig som Jonas Alaska, men heltene er flere, tekstene mørkere og lydbildet kulere.
Platen starter med den flotte førstesingelen The Moon & The Steeple som med nesten naivistisk språk skildrer hjembygda Åmli og hendelser der i fra. På andre låt får vi en snerten sak kalt Back To School før han tar det helt ned igjen på tredje låt Love You Right, en av de fineste låtene i Alaska sin katalog. Allerede på de tre første låtene vises en voldsom variasjon i uttrykket, noe som er gjennomgående på hele platen.
Alaska har selv vært produsent på platen og det høres at det har vært en god idé. Platen fremstår som luftig og den musikalske innpakkingen fremhever låtene på en veldig god måte. Det er spesielt detaljer som kommer frem når det er en så minimalistisk produksjon og detaljene setter virkelig preg på låtene. Kule synther, fikse koringer, blåsere. Høydepunktet for meg på platen er Kissed Me In The Backseat. På denne låten treffer produksjon virkelig, virkelig bra og det er forfriskende å høre Alaska ta slike sjanser med produksjonen som på denne låten.
Det tok en del runder før platen satt. De tidligere platene til Alaska har i større grad fungert med en gang, men denne tok det litt tid før jeg fikk under huden. Det er mulig det er variasjonen i uttrykket som gjør det, mulig alvoret som ligger i tekstene, men hvis man gir platen tid så vil den komme til sin rett.
Platen starter med den flotte førstesingelen The Moon & The Steeple som med nesten naivistisk språk skildrer hjembygda Åmli og hendelser der i fra. På andre låt får vi en snerten sak kalt Back To School før han tar det helt ned igjen på tredje låt Love You Right, en av de fineste låtene i Alaska sin katalog. Allerede på de tre første låtene vises en voldsom variasjon i uttrykket, noe som er gjennomgående på hele platen.
Alaska har selv vært produsent på platen og det høres at det har vært en god idé. Platen fremstår som luftig og den musikalske innpakkingen fremhever låtene på en veldig god måte. Det er spesielt detaljer som kommer frem når det er en så minimalistisk produksjon og detaljene setter virkelig preg på låtene. Kule synther, fikse koringer, blåsere. Høydepunktet for meg på platen er Kissed Me In The Backseat. På denne låten treffer produksjon virkelig, virkelig bra og det er forfriskende å høre Alaska ta slike sjanser med produksjonen som på denne låten.
Det tok en del runder før platen satt. De tidligere platene til Alaska har i større grad fungert med en gang, men denne tok det litt tid før jeg fikk under huden. Det er mulig det er variasjonen i uttrykket som gjør det, mulig alvoret som ligger i tekstene, men hvis man gir platen tid så vil den komme til sin rett.
FLERE ANMELDELSER
Sleep Token - Even In Arcadia
Sjangercocktailen Sleep Token avslører noe av ansiktet bak maska etter kjempesuksessen «Take Me Back To Eden» >>
Once Awake - Far Out And Beyond
Det hardtarbeidande metalcorebandet Once Awake er ute med album nummer fem >>
Jon Anderson & The Band Geeks - Live – Perpetual Change
Holder stemmen til ex-Yes-vokalisten på 80? >>