
Black Rebel Motorcycle Club
Wrong Creatures
Holder stand
Wrong Creatures er tredje utgivelse siden Robert Levon Been (bass/vokal) og Peter Hayes (gitar/vokal) i 2010 hentet inn Leah Shapiro som trommeslager og satset på en ny og frisk start. Hvis Beat The Devil´s Tattoo signaliserte at BRMC ikke måtte avskrives, ble den påstanden ytterligere bekreftet med svært gode Specter At The Feast i 2013. Det var en knallplate som står som et høydepunkt i bandets diskografi så langt.
Fem år er lang tid uten å gi ut en ny plate. I dagens hastige musikk-konsum er det fort gjort at interessen blir borte, at nye band og artister har skygget for lengselen etter å vite hva BRMC driver med. Det har heller ikke vært et direkte savn etter en ny BRMC-skive, men når den først kommer, så er den jo verdt en lytt. Og trioen skuffer ikke. Wrong Creatures er et meget bra album som viser at BRMC holder stand på den nye «veien» bandet tok for syv-åtte år siden. Siden forrige utgivelse har de også turnert, lansert en konsertfilm og gitt ut en EP. De har med andre ord ikke ligget på latsiden, men maktet å holde engasjement oppe.
BRMC befinner seg i stor grad innenfor samme musikalske ramme som tidligere. Samspillet mellom de tre musikerne er tett og godt, og både gitar-, bass- og trommespillet er ypperlig fremført. Det er tunge riff både fra Beens bass og fra Hayes´gitar, som holdes utmerket oppe av Shapiros varierte og hardtslående trommespill. Been og Hayes bytter fremdeles på å synge, og begge har en snerten tilnærming til vokalen. Låtene er velkomponerte og har fremdeles et suggerende driv, presentert i et slørete lydbilde som BRMC er så gode på. Men her er også åpnet opp for større innslag av psych-rock enn tidligere. Et uttrykk bandet for øvrig behersker svært bra, og hvor de i enkelte låter kan minne om The Black Angels.
Etter den vel to minutter lange introen, DFF, som bygger seg fint opp, setter Spook an tonen med den vibrerende gitaren, det ekko-aktige riffet og den pågående rytmen. King of Bones gjør mer av det samme, før Haunt roer tempoet og viser at BRMC også evner å skape stemningsfulle øyeblikk uten å heve intensiteten.
På Echo henter Been og Hayes fram en streit, rocka stil, mens låter som Ninth Configuration og Question of Faith er mer svevende, men også kompromissløse i framføringen. Her er deilig beat, mørk og dunkel bass, og lekre gitar-detaljer. Disse to peker seg ut som blant de beste sporene på skiva. Siste halvdel av utgivelsen byr også på en del interessante låter, som den stemningsfulle og lett U2-inspirerte Calling Them All Away, den mer punka Little Thing Gone Wild og melodiøse Circus Bazooko.
Carried from the Start og All Rise skaper ikke like stor begeistring på en ellers gjennomført utgivelse fra Been, Hayes og Shapiro. BRMC har klart å hekte på denne lytteren igjen. Det er bare å håpe at neste utgivelse ikke lar vente på seg like lenge som tilfellet var med Wrong Creatures. Når det er sagt: Fortsetter de å levere plater som dette, er det ikke usannsynlig at BRMC vekker nysgjerrigheten også ved neste korsvei.
Bandets hjemmeside her
FLERE ANMELDELSER
OMD - Bauhaus Staircase
OMD gjør som de har lyst og markerer sitt 45-årsjubileum på ypperste måte. >>
Steven Wilson - The Harmony Codex
Visjonæren innenfor progrock bryter alle regler og leverer et post-pandemisk mesterverk. >>
Adama Janlo - Misaligned
Brilliant og enestående begynnelse. En stemme det er vanskelig å glemme. >>
Kardang - Rizky Biznizz
Sørlandsbandet Kardang er ute med sin andre fullengder, og den gir deg rein, hard og pur rock ‘n roll. >>
Rival Sons - Lightbringer
Rival Sons gir ut sitt andre album for året, og Lightbringer står ikkje tilbake for det første. >>
Spurv - Brefjære
Spurv er tilbake med eit nytt og ambisiøst album, som imponerar med store orkester og tunge gitarar i skjønn harmoni. >>
Trevor Rabin - Rio
Forrige vokale soloalbum kom i 1989. 34 år, 50 soundtracks og 200 konserter senere knaller Trevor Rabin til! >>
Pseudo Fruit - Heavy Nydelig
En norsk trio med full klaff og tre rette: ferdigheter, referanser og kreativitet. >>