Country Heroes - det Oslo-baserte bandet med to medlemmer fra Arendal - imponerte på debutalbumet som kom for 15 måneder siden. Tekstene og engelskuttalen til låtskriver/vokalist Jørund Vålandsmyr er blitt enda bedre på Honky Tonk Tears, som innfrir tittelen: Her er det nemlig mye honkytonk-country og tristesse, men også en del humor. Country Heroes lever nesten opp til teksta på den store countryhiten There's A Tear In My Beer. Det synges nemlig mye om drikking og kjærlighetssorg på dette varierte albumet, som har et mer nakent lydbilde enn det forrige.

I motsetning til debuten åpner ikke Honky Tonk Tears svakt. Faktisk er andresinglen Hangover From Your Kisses en av de aller beste sangene. Den har et fint driv (såkalt country shuffle), steelgitar (i likhet med nesten alle låtene), gitartwang og ei tåredryppende tekst som den amerikanske rootsartisten Brennen Leigh har skrevet. Sitat: I got a hangover from your kisses, to have one again is all my heart wishes, hoping you come back some day.

Nesten like bra er tittelsangen og Don't Bypass My Heart, som begge krydres av fele og gitarsolo. Ellers digger jeg den spretne Cosmos, som har platas morsomste tekst, "roadmovien" Highly Intoxicated (der referansene til Buck Owens og Six Days On The Road er mange), førstesinglen Factory Blues (om ensformig fabrikkarbeid) og den sprudlende Satan Loves Country Music, der vi får soloer på elgitar (Daniel Vidarson Gullien) og banjo (gjestemusiker Terje Kinn fra Meget I Sløyd).

Satan Loves Country Music er virkelig verd å sitere fra: I ran into old Satan one day, he whispered to me softly as I played, I guess I wasn't all that shocked, he just told me how country music rocks.

Ellers får vi hestejazz på balladen The Bar I Know (som det refereres til på coveret), munnspill og tremologitar på den stemingsfulle balladen A Country Hero's Last Wish (der tempoet øker), enda mer tristesse på den Poco-inspirerte Texas In Me samt hawaii-stemninger, ukulele og bølgeskvulp på den passende avslutningslåta Epitaph.

Country Heroes har med Honky Tonk Tears lagd årets hittil beste norske countryplate. Denne gangen kan bare ikke Spellemann-juryen unnlate å nominere dem!