Death Cab For Cutie debuterte i 1998 med en ganske streit gitarpop-plate. Siden den gang har bandet med Ben Gibbard i spissen gitt ut ytterligere sju plater med forutsigbar og tidvis fin popmusikk. Likevel har Death Cab For Cutie klart å beholde indie-auraen, selv med plateutgivelser på store selskap og en enorm lytterskare. I Will Follow You Into The Dark (2005) har for eksempel 124 millioner lytt på Spotify! Kul og lett å like må være en vinnerkombinasjon.

Gibbard har uansett gjort seg fortjent til en plass i musikkhistorien med låter som Soul Meets Body, nevnte I Will Follow You Into The Dark, Grapevine Fires, Title And Registration blant flere popperler. Men hver av bandets plateutgivelser har stort sett bare et par spor som setter spor hos denne lytteren.

Detha Cab For Cuties niende plate,Thank You For Today, følger også denne (utilsiktede) standarden. Northern Lights er en fin og melankolsk poplåt som sprer litt varme i kalde nordiske hjerter. Teksten er cinematisk i sin beskrivelse av to mennesker som ser nordlyset over himmelen, med lyset fra tv-skjermene «from the windows in the model homes» i bakgrunnen. De deler en sigarett hvorpå protagonisten medgir resignert at dette er det nærmeste han kommer huden og leppene til den andre. Summer Years starter lovende med et fint og melodiøst gitardriv. Bassen og synthen i bakgrunnen bærer på en god melodi, men det er som om låta ikke blir helt forløst. Your Hurricane har fine vers som dør ut med refrengene. Og slik forgår verdens herlighet og denne plata. Veien til musikkhimmelen er tydeligvis brolagt med middels god indiepop.

Likevel: på en god dag kan du få gåsehud av Northern Lights og deretter vaie og nikke litt diskret til resten av sangene. Death Cab for Cutie er lette å like, men vanskelige å elske.