Historien om Gåte startet i 1999 da søskenparet Sveinung og Gunnhild Sundli startet bandet sammen. De kom med to studioalbum, Jygri og Iselilja i 2002 og 2004, før eventyret brått tok slutt. Utenom et par konserter i 2009/2010 har det vært stille i mange år. I fjor slapp de EPen Attersyn, og beviste med det at Gåte slik vi kjente dem på starten av 2000-tallet ikke har blitt borte.

I morgen kommer endelig Gåtes nye studioalbum, Svevn. I tillegg til søskenparet Sundli er også Magnus Børmark med fra originalbesetninga. I tillegg har de fått med seg Jon Even Schärer og Mats Paulsen på perkusjon og bass. Bandet har jobbet med Knut Buen tidligere. På Svevn har de hatt et tett samarbeid med Knut Buen, og han har skrevet tekstene til syv av de ti nye låtene.

De tre første låtene på albumet har allerede blitt sluppet som singler. Første singel ut ble sluppet i midten av juni. Kom no diskja er også først låt på Svevn. Når vi hører Gunnhild Sundli sin stemme sette i gang på starten av låta, er det som å dra rett tilbake i tid og til de gamle låtene deres. Dette er så kjent, på en meget god måte. Den klare stemmen til Gunnhild, det intense felespillet til Sveinung, deilige gitarriff, dype basstoner og rocka perkusjon. Jeg digger det!

Tonen er en mer lavmælt låt, men ikke bli lurt til å tro at det er en svak låt. For det er det ikke. Gunnhilds særegne stemme er like solid gjennom hver eneste låt på albumet, uten unntak, og hun vet å bruke den.

Midt inni Åsmund Frægdegjæva er det et langt instrumentalparti som er vanvittig rått! Bandet får virkelig vist hva de er gode for. Det er rocka, det er litt mystisk, det er herlig! Låta varer nesten hele åtte minutter, men med dette instrumentalpartiet midt inni blir ikke låta for lang. Gunnhild imponerer også på denne låta, der hun gir absolutt alt og bruker hele stemmeregisteret.

Tittellåta Svevn starter med taktfaste trommeslag og stemmen til Gunnhild.
«Kom svevn og sval meg smertefri / i vogga vesol vitrar / Fred har alt som er forbi / der livet lid og kvitrar»
Mellom versene blir instrumentene mer og mer intense, mer og mer rocka. Låta bygger seg stadig mer opp, og virker nesten litt hypnotiserende.
«Kom sven og gjer meg heilesæl / på ferda inn i stilla / Lat meg kjenne i mi sjel / eg vengestig or villa / For svevnen gåtesvar fortel»

Siste låt ut på albumet er Alvorsleiken. Det er en vakker, rolig låt. Rett og slett det jeg liker å kalle en perle av en låte. Når Gunnhild synger refrenget om og om igjen på slutten av låta, er det litt som å bli trollbundet. Det er iallfall litt sånn jeg føler det når de siste tonene dør ut; trollbundet.

Svevn er Gåte sånn vi kjenner Gåte. Gamle fans har ingen grunn til å bli misfornøyde, tvert imot. I tillegg bør Gåte få flere nye fans også. Albumet byr på en god blanding av folkemusikkinspirert rock, noen skikkelig heftige og noen roligere. Med årene som har gått siden Iselilja har bandmedlemmene blitt eldre, og med den erfaringen og tryggheten disse årene har gitt fremstår Gåte nå som enda mer solide, dyktige og samlet.

I søvne kommer drømmene. I drømmene er fantasien endeløs og tiden tidløs. Tiden stopper opp når vi sover, og er en pause i livet. Derfor heter albumet Svevn. Svevn er også en god grunn til å ta en pause. Kjøp plata eller søk den opp på en strømmetjeneste. Lytt. For dette er norsk rock på sitt beste!

Det er også planlagt noen få konserter i nærmeste framtid. Det er bare å glede seg!

3. november – minikonsert og signering Platekompaniet, Trondheim
15. november – Folken, Stavanger