All Them Witches fra Nashville, Tennessee, har fra 2012-debuten, Our Mother Electricity, rukket å gi ut flere sterke album. Der deres første langspiller var en mer hardrocka-utgave, har de etterfølgende utgivelsene vært preget av lange og mer jammete låter, men uten at All Them Witches har dovna bort i rockefoten av den grunn.

Albumene Dying Surfer Meets His Maker (2015), Lightning At The Door (2016) og fjorårets Sleeping Through The War, har vist at All Them Witches på en glimrende måte klarer å kombinere den suggerende psych-blues-stilen med mer tung og riffa rock. Skribenter og kritikere har sammenlignet bandet med Blue Cheer og til og med Pink Floyd. Trioen har ikke helt inne den rufsete og harde bluesen som Blue Cheer var så gode på, og de er heller ikke i besittelse av kreativiteten og kvaliteten til Pink Floyd. I hvert fall ikke så langt i karrieren.

Men Nashville-musikerne har etter flere studioalbum opparbeidet seg en spennende diskografi. Den vitner om et band som ikke bare er i utvikling, men som også har skapt sitt helt eget uttrykk. Deres siste utgivelse føyer seg inn i rekka av bandets tre foregående utgivelser, men på ATW aner vi en mer bluesy side med deilige gitarriff, tunge bassganger, stødig trommespill og selvsikker vokal.

ATW er dessuten jevnere enn forgjengerne. Albumet virker mer gjennomarbeida og har en bedre helhet. De åtte sporene byr på en fin veksling mellom røffe og intense og mer nedpå og melodiøse låter. Det er en god miks som gjør det interessant for lytteren. Og aller best er All Them Witches når de roer tempo, utvider spilletiden og slipper seg ordentlig løs med lange og kreative partier. Slik har det i stor grad vært på tidligere album også. På deres siste utgivelse gjelder dette spesielt singelen Diamond, albumets desiderte høydepunkt, den over ti minutter lange Harvest Feast, og avslutningen Rob´s Dream. Her er det virkelig ATW-klasse. I tillegg er Half-Tongue en favoritt for denne lytteren.

All Them Witches er for øvrig også et mektig liveband. For de av dere som har vært så heldige å få oppleve dem fra scenen tidligere, byr det seg en ny mulighet 13. april til neste år. Da kommer nemlig bandet til John Dee i Oslo. Dere andre bør da benytte sjansen til å se et jævlig fett band! Frem til da er det bare å kjøpe og lytte til ATW og de øvrige albumene til Nashville-trioen. På med hodetelefonene!

Bandets hjemmeside her