
Beirut
Gallipoli
Et gjenkjennbart og godt univers å være i
Frontmannen og hjernen i bandet Beirut, Zach Condon, har uttalt at de på den nye plata er tilbake til å appellere mer til følelseslivet enn til intellektet. Det kan det hende han har rett i. Det som er sikkert, er at Beirut er høyst gjenkjennelig på den nye plata Gallipoli. Det kan ikke være annet enn et godt tegn, ikke sant? Vi får servert det som en journalist treffende kalte «Balkaninspirert omstreifer-indie». Det er trompet, det er piano, farfisa-orgel, banjo og Condons svale og behagelige stemme. Han er tro mot konseptet, Condon, og det føles helt riktig.
Tittelåten Gallipoli er kanskje den låten som utmerker seg mest på plata. Den er skrevet i nettopp Gallipoli i Italia. Zach Condon lot seg inspirere av et hornblåserorkester som gikk gjennom middelaldergater med en prest foran seg. Låten starter med synth-akkorder før den gjenkjennelige og stemningsfulle trompeten faller inn. Grunnrytmen i låten opprettholdes av en enkel tromme. Det er veldig effektfullt og fint. «We tell tales to be known/Or be spared the sorrow/You're so fair to behold/What will be left when you're gone?/And it shapes everything you know/How we learn and the wonders we love/Southern land, scattered clouds from the cove/And, oh, oh, oh, oh, spare me the glow».
Det er flere flotte låter her, som Landslide, som har et enkelt, men fint orgel-/synth-tema i bunn, perkusjon som gjør susen og Condon som – en smule frustrert over den politiske situasjonen i USA, synger: «There's a landslide back home/Only when I'm alone/Could we ever have known/How the roads would return?». Andre låter som er verdt å nevne er f.eks. Varieties of Exile og åpningslåten When I Die. Beirut har også tatt med hele tre instrumentallåter på plata.
Det er veldig godt å være tilbake i Beirut sitt musikalske univers. Det er, som før sagt, gjenkjennbart og trygt. Det er vakkert og litt sørgmodig, men fint. Jeg kan bare konkludere med at Zach Condon og co igjen gir oss gode musikalske opplevelser. Jeg har ingen problemer med å anbefale denne plata både til gamle og nye fans.
Den offisielle hjemmesiden til Beirut kan du besøke her
Tittelåten Gallipoli er kanskje den låten som utmerker seg mest på plata. Den er skrevet i nettopp Gallipoli i Italia. Zach Condon lot seg inspirere av et hornblåserorkester som gikk gjennom middelaldergater med en prest foran seg. Låten starter med synth-akkorder før den gjenkjennelige og stemningsfulle trompeten faller inn. Grunnrytmen i låten opprettholdes av en enkel tromme. Det er veldig effektfullt og fint. «We tell tales to be known/Or be spared the sorrow/You're so fair to behold/What will be left when you're gone?/And it shapes everything you know/How we learn and the wonders we love/Southern land, scattered clouds from the cove/And, oh, oh, oh, oh, spare me the glow».
Det er flere flotte låter her, som Landslide, som har et enkelt, men fint orgel-/synth-tema i bunn, perkusjon som gjør susen og Condon som – en smule frustrert over den politiske situasjonen i USA, synger: «There's a landslide back home/Only when I'm alone/Could we ever have known/How the roads would return?». Andre låter som er verdt å nevne er f.eks. Varieties of Exile og åpningslåten When I Die. Beirut har også tatt med hele tre instrumentallåter på plata.
Det er veldig godt å være tilbake i Beirut sitt musikalske univers. Det er, som før sagt, gjenkjennbart og trygt. Det er vakkert og litt sørgmodig, men fint. Jeg kan bare konkludere med at Zach Condon og co igjen gir oss gode musikalske opplevelser. Jeg har ingen problemer med å anbefale denne plata både til gamle og nye fans.
Den offisielle hjemmesiden til Beirut kan du besøke her
FLERE ANMELDELSER
Once Awake - Far Out And Beyond
Det hardtarbeidande metalcorebandet Once Awake er ute med album nummer fem >>
Jon Anderson & The Band Geeks - Live – Perpetual Change
Holder stemmen til ex-Yes-vokalisten på 80? >>
Beck - Singler og medvirkelser 2020-2025
Etter 6 år uten album fra Beck, men en rekke singler og samarbeid, er det på tide med en samlet anmeldelse >>
Yndling - As Fast as I Can og It's Almost Like You're Here
Noen har hvisket Yndling noe i øret om produsering >>