Da storebror Jonas Skybakmoen starta plateselskapet Skippy Records, var Anja den første artisten han signerte. Lillebror Nikolaj har stått for den kunstneriske utforminga og svigerinnen har tatt bildene til plata. Dermed burde hun være i trygge hender. Uansett er ikke Anja Skybakmoen noen førstereisjente; By Love er hennes tredje albumutgivelse. Etter å ha gitt ut to plater med ett års mellomrom i 2014 og 2015, skulle det altså gå 4 år før hun nå er ute med et nytt album.

Det starter slett ikke verst med låten Trying. Her får man assosiasjoner både til Anneli Drecker og Susanne Sundfør, og det er jo ikke så dumt. Det fortsetter med den litt triste låten I Don’t Love You Anymore. I følge Skybakmoen handler plata om ulike typer kjærlighet, både den gode og den dårlige. Denne låten kan vel antagelig klassifiseres i sistnevnte kategori. Kjærlighet som har svunnet hen, altså.

Plata kjennetegnes av fine og luftige arrangement. Den er riktig så bra produsert av Øyvind Røsrud Gundersen og Anja sjøl. Det er proft og gjennomarbeidet, og noen av låtene løftes fint opp av god produksjon.

Det som imidlertid gjør at albumet ikke fungerer så godt som helhet, er låtene. Det er for få av dem som merker seg ut og fester seg i hjernebarken og i hjertet. På melodisiden blir det for lite å ta fatt i. De gir ingen motstand hos lytteren. Det er pent og vakkert, men det er rett og slett for lite særpreg. Det er synd, for det føles som det er noe uforløst der. Vi får håpe at Anja Skybakmoen får vist at hun har mer inne ved neste korsvei.

Facebook-siden til Anja Skybakmoen