Sigrid ble først kjent da hun ble kåret til Årets Urørt i 2013, med låta Sun. Da hun kom med singelen Don’t Kill My Vibe i 2017 ble hun tatt mot med åpne armer av også et internasjonalt publikum. Hun ble fort populær, og har spilt på flere festivaler de siste par årene, deriblant Roskildefestivalen. Hun har også vunnet flere kåringer, blant annet prestisjetunge BBC Sound. De to siste årene har hun sluppet flere singler og EPer, men vi er mange som har gått og ventet på et album. Endelig, førstkommende fredag, er Sucker Punch her!

Nå er det ikke sånn at Sucker Punch er et album som byr på de største overraskelsene. Halve albumet inneholder allerede utgitte låter, der Don’t Kill My Vibe er den eldste. Don’t Kill My Vibe ble for øvrig kåret til Årets beste norske låt 2017 her i Musikknyheter, i tillegg til at den var nominert til å bli årets låt av både P3 Gull og Spellemannsprisen. Siden låta ikke har vært utgitt på et album tidligere, føles det riktig å ha den med på Sucker Punch. Tittellåta Sucker Punch ble kåret til Årets beste norske låt 2018 av oss i Musikknyheter, og Sigrid ble dermed første som vant kåringen to år på rad. Både Don’t Kill My Vibe og Sucker Punch er for øvrig låter som har gått igjen på radioenes spillelister, og som de fleste bør ha fått med seg fra før. Det er låter som setter seg og man kjenner umiddelbart igjen når man hører dem. De har fengende refreng, er lette å danse til, og ikke minst: tekstene er gode.

You love to tear me down - you pick me apart
Then build me up like I - depend on you
But I throw myself from heights that used to scare me – guess
You’re surprised I'm the puzzle - you can't figure out

For vi skal ikke avfeie musikken til Sigrid som lettfordøyelig pop. Selv om musikken hennes er lettfordøyelig, er hun dyktig. Sabla dyktig! Sigrid har klart å kombinere tekst og rytme, og laget en kombinasjon som er lett å like. Man kan velge om man vil lytte overflatisk til musikken hennes, la det bli noe som bare underholder, eller om man vil gå i dybden. Sigrid har skrevet og produsert alle låtene selv, i samarbeid med andre. Dette gjør at musikken til Sigrid virkelig er hennes egen. Det merkes. Ikke én eneste låt på skiva føles halvhjerta.

Mine Right Now er en av de helt nye låtene, og er en låt som fenger umiddelbart. Det er en behagelig poplåt, med rytmer og refreng som setter seg raskt. Dette er uten tvil en potensiell radio-hit! En annen ny låt er Level Up, som er en optimistisk låt om hvordan man kan komme sterkere ut av et forhold ved å gå gjennom de vanskelige tingene sammen. Låta er en skikkelig søt låt, med nydelig rytme og den fine, lyse stemmen til Sigrid.

Nothing you say’s gonna push me away so
Don’t brush it under the rug
‘cause when we get through the struggle that’s when we
level up

In Vain er en låt som skiller seg litt ut fra de andre låtene på albumet. Selv om låta på sett og vis er relativt rolig, er det mer intensivitet i stemmen til Sigrid på denne. Hun får fram en «rasp» i stemmen på denne låta, og viser at hun har en bredde i stemmen sin. For Sigrid har et stort spenn. Hun kan både synge lyst og forsiktig, og gi skikkelig trøkk som hun gjør på blant annet Strangers. For øvrig ble sistnevnte låt kåret til Årets låt på P3 Gull 2018.

Siste låt på Sucker Punch er den akustiske Dynamite. Låta fremstår mer naken, og Sigrid får fram hesheten i stemmen sin når hun trøkker til. Låta passer perfekt til å avslutte historien, som Sucker Punch kan virke å fortelle. For selv om vi gjennom historien har vært med på å bli kjent med noen og holde seg fast til noen, avsluttes det med å gi slipp på noen.

I’m the same, but I’m bolder
You get home, but I’m on my way out now
Not the same destinations
I will stay, when you get off the train
You’re safe as a mountain
But know that I am dynamite

Så, vi har venta på Sucker Punch i et par år nå. Det store spørsmålet er, har vi venta for lenge? Jeg vil si; nei. Det trekker likevel litt ned når så mye som halve albumet er gitt ut tidligere. Sucker Punch er et solid album, med en rød tråd gjennom det hele. Sigrid viser oss at hun er en habil låtskriver og musiker. Det bør for så vidt ikke overraske de som har vært borti musikken hennes de siste årene. Hun har allerede gitt ut flere hits, og jeg aner noen potensielle nye hits på albumet. Det er likevel noen av låtene som ikke gjør stort vesen ut av seg; De fungerer på plata, men vil neppe bli spilt så mye utenom når man hører albumet i sin helhet. Men Sigrid er en popstjerne og lager så utrolig gode låter, at de vi allerede har hørt mange ganger fortsatt er verdt å lytte til igjen og igjen.