I det jeg jobber med anmeldelsen til den siste plata til Joddski, Glasshuset Morgengry, kommer den triste nyheten om at Terje Nilsen har gått bort. Bodø-mannen og den folkekjære trubaduren har før vært med på materiale Jørgen Nordeng aka Joddski har laget. Mange vil nok huske Tungtvann-låten Pøbla der Terje Nilsen både snakker og synger. Også på denne plata har Joddski tatt med Terje Nilsen. Denne gang i form av samples fra Nilsen-låten Jorda. Kan man si at det går en musikalsk og tekstlig rød tråd fra Terje Nilsen til Jørgen Nordeng i og med at begge delvis skriver om livet i og rundt Bodø?

Uansett hva man måtte velge å svare på det spørsmålet, er Glasshuset Morgengry generelt et album hvor Joddski har dratt gode veksler på nordnorsk (mest Bodø-basert) musikk- og kulturtradisjon. Her finner vi bl.a. samples av ASA Krogtoft, Halvdan Sivertsen, Irie Darlings, før nevnte Terje Nilsen og fra revyen Det e hær æ hør tell av Hålogaland Teater.

Man kan godt si at Joddski går tilbake til start på denne plata. Tilbake til tiden han som ung hip-hoper fra Ørnes vandra rundt i gatene i Bodø by. Coveret på albumet er et oversiktsbilde av glasshuset som skjermer Storgata i Bodø for vær og vind. Etter det han har uttalt gjennom tekster tidligere, er nok forholdet til Bodø prega av både kjærlighet og hat. Fritt etter Hamsun kan Joddski muligens hevde at «Bodø, denne forunderlige By, som ingen forlater, før han har faaet merker av den».



Han er riktignok ikke mer merket enn at han har kommet tilbake til byen for å spille inn plata. «Kan æ få lov å ring en vænn?» spør han i åpningslåten Kom hjem. Han har ringt opptil flere venner i forkant av denne plata. Han har fått med seg Salvador Sanchez på produsent- og låtskriversiden, og den gamle kumpanen fra Tungtvann-tiden, Poppa Lars, har mixet det hele. Plata er spilt inn i Hønsehuset Studio i Bodø, og vi hører bidrag fra bl.a. broren til Joddski (gitar) og faren til Sanchez (perkusjon).

Selv om tekstene til Joddski er kontante og hardtslående, er det flere av låtene som er pakket inn i myke, sløye og fengende lydbilder. Som f.eks. åpningslåten Kom hjem, Dumsnill og Gutta Boys. Så er det andre litt mørkere låter, som den soul-/funkaktige Mørk og Mañana. Hele albumet er variert og godt, og avslutter med en av de sterkeste, og mørkeste, av de tolv låtene på plata, Uten stans. «Utførr stupet i stupefart», rapper Joddski. En mørk og sterk avslutning på et mangslungent og meget solid album.






Hjemmesiden til Joddski