Kassegitar, klar, fin stemme og fine vokalharmonier åpner den nye plata til Aldous Harding. Dette har hele veien vært basisingrediensene til artisten fra New Zealand. Det får vi mer av på Designer, som er den tredje plata til Aldous Harding. Ikke bare i åpningslåten Fixture Picture, men også på flere av de andre åtte låtene på plata.

Variasjon er alltid viktig for å holde på lytterne. Dette får Aldous Harding godt til på Designer. Vi får, i tillegg til gitarspill, gode innslag av bl.a. piano, fele, marimba, synth og blåsere på albumet. Det er også tett mellom de sterke låtene. I tittelllåten får vi fine bossanova-rytmer før Aldous sin klare stemme kommer inn: «Sit down, we'll frame the far side/Shapes live forever, designer». I den stemningsfulle balladen Horizon er piano hovedinstrumentet.

Den kanskje fineste låten på albumet er Zoo Eyes. En lett psykedelisk stemning råder, det er fløyter, gitarspill, saksofon og stødig komp. «Why, what am I doing in Dubai?/In the prime of my life”, lurer Aldous på. Ikke vet vi, Aldous, men det er i hvert fall en flott låt. Ellers er ikke tekstene til Harding så lett å bli klok på, men det gir jo gjerne lytterne litt ekstra når tekstene er tvetydige og en smule svevende.

En annen låt som kan nevnes, er singelen The Barrel. Her hører vi virkelig hvilket særpreg stemmen hennes har. Det høres veldig casual og laid-back ut, og det er effektfullt som bare det. Litt samme stemning som man får når man hører på Kurt Vile sine låter.

Konklusjonen er at Designer, er ei helstøpt og fin plate og at Aldous Harding i løpet av 40 minutter gir oss et knippe sterke låter. For de som vil oppleve henne live, er det bare å møte opp på Cosmopolite 22.november.

Hjemmesiden til Aldous Harding